Rośnie sprzedaż komputerów
Mimo kryzysu azjatyckiego producenci komputerów nie mogą narzekać na ciężkie czasy. Jak wynika z ostatniego raportu International Data Corporation, sprzedają coraz więcej pecetów, chociaż za niższą cenę.
Liderem sprzedaży PC zarówno w Europie, jak i w USA jest Compaq Computer Corp. — w trzecim kwartale sprzedał 3,1 mln komputerów. Wynik jest o 8 proc. gorszy niż w identycznym okresie ubiegłego roku, jednak pozycja Compaqa nie jest zagrożona.
Zacięte boje
Walka toczy się natomiast o drugie miejsce. Po wynikach finansowych w trzecim kwartale na drugą pozycję wysunął się International Business Machines z 1,95 mln sprzedanych komputerów, prześcigając zaledwie o 50 sztuk Dell Computer Corp. Dell jest najprężniej rozwijającą się firmą na rynku komputerowym — w ciągu roku odnotowała ona wzrost sprzedaży o 60 proc., gdy tymczasem IBM tylko o 23 proc.
Jak pokazuje raport IDC, najsilniej rozwijają się firmy prowadzące bezpośrednią sprzedaż —obok Della jest to Gateway, który odnotował wzrost o 37,5 proc. w ciągu roku.
Według danych Dataquest, 40 proc. kupionych na świecie komputerów — o 3 proc. więcej niż przed rokiem — pochodzi od pięciu głównych producentów: Compaqa, IBM, Della, Hewlett- -Packarda i Gatewaya. Zdaniem agencji, jest to znak konsolidacji rynku — małe firmy zostają powoli spychane na ubocze.
Wojna cenowa
W trzecim kwartale sprzedaż pecetów na świecie wzrosła o 15 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Największy popyt zanotowano w Europie i Stanach Zjednoczonych — 60 proc. kupionych na świecie komputerów. Te dwa rynki również w najbliższych latach będą najbardziej atrakcyjne dla firm komputerowych — oceniają specjaliści. Przy spadających cenach PC-tów dochody producentów pozostaną na tym samym poziomie co w ubiegłym roku. Wojna cenowa Intel Corp. z innymi producentami mikroprocesorów powinna doprowadzić w najbliższych tygodniach do jeszcze większych obniżek cen.