Według danych firmy Vortexa w pierwszych dziesięciu dniach października Rosja wysyłała drogą morską średnio 1,88 mln baryłek paliw dziennie – to najniższy poziom od początku 2022 roku. Niewielkie odbicie w eksporcie diesla nie zdołało zrekompensować rekordowo niskich dostaw nafty, które spadły po atakach na terminal w Ust-Łudze.
Przerób ropy w Rosji najniższy od wiosny 2022 roku
Spadek eksportu wskazuje, że Ukraina odnosi pewne sukcesy w próbach sparaliżowania kluczowej dla rosyjskiej gospodarki branży naftowej, finansującej działania wojenne Kremla. Przerób ropy w rosyjskich rafineriach utrzymuje się poniżej 5 mln baryłek dziennie – to najniższy poziom od wiosny 2022 r. – ponieważ ataki dronów oraz sezonowe przestoje ograniczają produkcję.
W obliczu spadku produkcji władze w Moskwie przedłużyły zakaz eksportu benzyny i wprowadziły częściowe limity na wysyłki diesla, by ustabilizować sytuację na rynku krajowym. Ponieważ oficjalne dane o produkcji pozostają utajnione, handlowcy traktują eksport morski jako jedno z głównych źródeł informacji o stanie rosyjskiego sektora naftowego.
Rosja zwiększyła sprzedaż nieprzetworzonej ropy
Jednocześnie eksport surowej ropy wzrósł do najwyższego poziomu od ponad dwóch lat, ponieważ ataki na rafinerie wymuszają kierowanie większej części nieprzetworzonej ropy bezpośrednio do portów eksportowych.
Z danych za okres 1–10 października wynika, że eksport nafty spadł aż o 43 proc. w porównaniu z wrześniem – do zaledwie 198 tys. baryłek dziennie, czyli do poziomu nienotowanego od początku wojny. Terminal w Ust-Łudze, który obsługuje ponad 60 proc. rosyjskich dostaw, pozostaje częściowo sparaliżowany po ubiegłomiesięcznych atakach.
Więcej rosyjskiego diesla trafia do Afryki i na Bliski Wschód
Wysyłki diesla i oleju napędowego wzrosły natomiast o 13 proc., osiągając około 850 tys. baryłek dziennie – głównie dzięki zwiększonym dostawom z portów nad Morzem Czarnym, które zrównoważyły słabszy eksport z Primorska nad Bałtykiem. Zwiększył się też wolumen dostaw do Afryki i na Bliski Wschód.
Eksport mazutu spadł o 8 proc. – do 727 tys. baryłek dziennie, co oznacza najniższy poziom od trzech miesięcy, natomiast wysyłki półproduktów rafineryjnych, takich jak vacuum gasoil (ciężki olej próżniowy), zmniejszyły się o 38 proc., do 44 tys. baryłek dziennie.
W październiku nie odnotowano eksportu benzyny ani komponentów do jej mieszania, za to eksport paliwa lotniczego wzrósł ponad dwukrotnie – do 65 tys. baryłek dziennie.
Ostateczne dane mogą jeszcze ulec korekcie wraz z pojawieniem się nowych informacji o transakcjach w dalszej części miesiąca.