Rover przedłuża negocjacje w sprawie inwestycji na Żeraniu

Paweł Kubisiak
opublikowano: 2003-02-15 11:08

Brytyjska firma MG Rover nie dotrzymała własnego terminu zakończenia rozmów i postanowiła przeciągnąć do końca lutego negocjacje w sprawie inwestycji na warszawskim Żeraniu. Wcześniej Brytyjczycy wyznaczyli 14 lutego, jako ostateczną datę podjęcia decyzji w sprawie New Small Company, która przejmie od Daewoo-FSO produkcję samochodów.

Na początku przyszłego tygodnia reprezentanci Rovera przedstawią swoją decyzję właścicielom firmy. Spośród czterech udziałowców Rovera, dwóch - Nick Stephenson oraz Peter Beale - uczestniczą w rozmowach w Polsce.

- Będziemy rekomendowali 18 lutego właścicielom MG Rover kontynuowanie rozmów - powiedział na piątkowym spotkaniu z dziennikarzami wiceprezes MG Rover Group Nick Stephenson, dodając, że chciałby, aby rozmowy zakończyły się do końca lutego.

Według Rovera, uzgodniono już wszystkie kluczowe elementy, pozostały jednak do ustalenia szczegóły prawne. Stephenson powiedział, że ocenia powodzenie transakcji na 85 proc. Wcześniej Rover zagroził, że po przekroczeniu terminu 14 lutego wycofa się z inwestycji w Polsce na rzecz Słowacji, Węgier lub Chin.

- Jeśli nie będzie znaczących postępów w negocjacjach w ciągu najbliższych kilku tygodni, to zdecydujemy o zerwaniu rozmów - mówił Stephenson. Rozmowy mają się toczyć do końca miesiąca, ale data ta nie jest ostatecznie ustalona.

- Do tego czasu chcemy załatwić wszystkie kwestie prawne, które stoją na przeszkodzie pełnego porozumienia - deklarują szefowie Rovera.

Dotychczas uzgodniono między innymi, strukturę udziałów w New Small Company. W skład akcjonariatu wejdzie 6 polskich banków - wierzycieli, Skarb Państwa, koreańscy wierzyciele i Daewoo Motor. Jednak polskie banki poinformowały, że w piątek MG Rover przedstawił nowe warunki swoich inwestycji na Żeraniu.

- Wobec faktu, iż zaakceptowanie nowych warunków MG Rover powodowałoby narażenie New Small Company i dotychczasowych wierzycieli Daewoo-FSO Motor SA za niedopuszczalne ryzyko prawne i ekonomiczne, banki wierzyciele Daewoo-FSO Motor SA pragną podkreślić, iż gotowe są dalej negocjować przedmiotową transakcję na pierwotnych warunkach - podały banki we wspólnym komunikacie.

Według informacji PAP, wierzyciele Daewoo-FSO dostali nową propozycję restrukturyzacji Daewoo-FSO, sprowadzającą się do zaakceptowania - przed zawarciem układu wierzycielskiego - natychmiastowego przejęcia przez Rovera udziałów NSC. Ponadto, jak podał rozmówca PAP, Rover zaproponował wierzycielom Daewoo-FSO, aby w przypadku niepowodzenia New Small Company, banki odkupiły od brytyjskiej firmy i inwestora finansowego udziały w NSC.

Przedstawiciele MG Rovera, uzależniają też podział udziałów w NSC m.in. od decyzji inwestora finansowego o formie udziału w inwestycji, a jedną z możliwości jest objęcie w NSC przez Rovera 25 proc. udziałów, kolejnych 25 proc. przez inwestor finansowego, a 50 proc. przez wierzycieli Daewoo-FSO, (Skarb Państwa, polskie i koreańskie banki oraz koreański Daewoo Motor).

Według Stephensona jedną z najważniejszych kwestii jest sfinalizowanie gwarancji. Rząd w grudniu 2002 roku zdecydował o udzieleniu gwarancji na kredyt, bądź pożyczkę zaciąganą przez NSC w wysokości 80 mln USD.

Stephenson i Beale poinformowali też, że pracują nad oficjalnym porozumieniem z Amar (American-Arabian Investment&Development Holding.), który może stać się partnerem finansowym MG Rover w NSC. Amar chce zainwestować na Żeraniu 250 mln USD.

W czwartek Skarb Państwa, polskie banki wierzyciele Daewoo-FSO, Daewoo Motor Company, Eximbank, MG Rover i Daewoo-FSO podpisały porozumienie dotyczące przyszłości warszawskiej fabryki samochodów. Banki zaakceptowały warunki utworzenia New Small Company dopiero po zapoznaniu się z potencjalnym inwestorem finansowym MG Rover Group, którym w środę okazał się amerykańsko-arabski holding Amar

We wtorek akcjonariusze Daewoo FSO Motor warunkowo zdecydowali o wniesieniu części majątku spółki do New Small Company. Jej powstanie i pozyskanie nowego inwestora branżowego ma uchronić żerańską fabrykę przed upadłością. Wartość wnoszonego majątku ma wynieść od 1,157 mld zł do 1,331 mld zł. W środę wpłynął do sądu wniosek o rejestrację spółki , której kapitał wynosi 50 tys. zł i może być podniesiony do końca grudnia tego roku. NSC ma przejąć główną część produkcyjną fabryki na Żeraniu, w tym: lakiernię, tłocznię, spawalnię i zakłady, zajmujące się montażem samochodów.

Po wejściu Rovera do NSC, produkcja samochodów na Żeraniu może osiągnąć wielkość 80-100 tys. sztuk rocznie w ciągu 2 lat. Oprócz obecnie produkowanych modeli Daewoo Lanos i Daewoo Matiz, Rover chce produkować dwa własne modele - Rover 45 i MG ZS.

Rover sprzedaje swoje auta w 70 krajach świata. Roczne przychody brytyjskiego koncernu wynoszą około 2 mld funtów. W firmie jest zatrudnionych 6 i pół tysiąca pracowników. Rover współpracował przez wiele lat z BMW i wpędził się w kłopoty finansowe. Od 2 lat brytyjski koncern działa samodzielnie.

DA