Rozliczanie subwencji przez małe i średnie firmy

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2021-05-16 20:00

Przedsiębiorcy powinni odpowiednio przygotować się do złożenia oświadczenia o rozliczeniu wsparcia. Od tego będzie zależała kwota jego umorzenia.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie są warunki rozliczania subwencji
  • O czym trzeba pamiętać przed złożeniem oświadczenia
  • Czy przedsiębiorca może nie zgodzić się z propozycją PFR dotyczącą kwoty rozliczenia wsparcia

Przedsiębiorcy, którzy w ubiegłym roku skorzystali z tarczy finansowej 1.0, już teraz muszą myśleć o rozliczeniu otrzymanej pomocy. Kiedy dokładnie to nastąpi ? Wszystko zależy od miesiąca, w którym mała lub średnia firma otrzymała subwencję. Od 31 maja przedstawiciele Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) zaczną wydawać pierwsze decyzje dotyczące rozliczania wsparcia. Natomiast pierwsze ich spłaty są planowane na 25 czerwca.

Ważny wymóg:
Ważny wymóg:
Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR, podkreśla, że jeżeli firma nie ma rachunku w banku, za pośrednictwem którego dostała subwencję, nie może złożyć oświadczenia o rozliczeniu.

Małe i średnie przedsiębiorstwa działające w branżach, które najbardziej ucierpiały w czasie pandemii, mają szansę na bezzwrotne dofinansowanie. W innych przypadkach beneficjenci muszą oddać co najmniej 25 proc. przyznanej pomocy.

Kilka etapów

Tomasz Krygier, ekspert PPK, spółki zależnej od PFR, wyjaśnia, jakie są fazy rozliczania subwencji.

– Propozycję w tej sprawie przedsiębiorcy otrzymają od funduszu w ramach systemu elektronicznego banku, w którym składali wniosek o subwencję. Wspomniana propozycja powinna być gotowa najpóźniej w dniu poprzedzającym termin na złożenie oświadczenia o rozliczeniu wsparcia. W praktyce będzie ona przygotowywana wcześniej, aby przedsiębiorca mógł wnikliwie się z nią zapoznać – mówi Tomasz Krygier.

Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR, zwraca uwagę, że jeżeli beneficjent nie ma rachunku w banku, za pośrednictwem którego dostał subwencję, to nie ma możliwości złożenia oświadczenia o rozliczeniu.

– Wówczas będzie musiał zwrócić 100 proc. otrzymanego wsparcia – przestrzega Bartosz Marczuk.

Wiceprezes PFR zaznacza, że oświadczenie należy wypełnić i złożyć po upływie roku od wypłaty subwencji.

– Przedsiębiorca będzie miał na to dziesięć dni roboczych od wspomnianego momentu. Apeluję do przedstawicieli małych i średnich firm, aby nie robili tego w pośpiechu, tylko zapoznali się dokładnie z propozycją PFR – zaznacza Bartosz Marczuk.

Warto podkreślić, że można się z nią nie zgodzić i wprowadzić do niej zmiany.

Po odesłaniu przez przedsiębiorcę wypełnionego oświadczenia PFR wyda już ostateczną decyzję w sprawie rozliczenia subwencji. Następnie w ciągu 15 dni firma otrzyma informację, w jakiej wysokości została umorzona subwencja i w jaki sposób należy ją spłacać.

– Przedsiębiorca dostanie harmonogram spłaty wsparcia. Natomiast nie powinna na niego czekać firma, która otrzyma 100 proc. umorzenia subwencji lub na podstawie decyzji PFR będzie musiała zwrócić 100 proc. otrzymanego wsparcia. W przypadku, gdy nie będzie można ustalić wysokości wspomnianej subwencji do zwrotu, proces jej rozliczenia się wydłuży. Przedsiębiorca zostanie o tym poinformowany, a harmonogram spłat dostanie z opóźnieniem nawet do sześciu miesięcy – tłumaczy Tomasz Krygier.

Spłata w ratach

Ostatnim etapem rozliczania subwencji jest jej spłata w 24-miesięcznych ratach.

– Przy czym 23 raty będą takie same, a ostatnia będzie tzw. ratą wyrównującą – wyjaśnia Tomasz Krygier.

Jeżeli wypłata subwencji nastąpiła 18 maja 2020 r., to PFR udostępni przedsiębiorcy propozycję jej rozliczenia przed 18 maja 2021 r. Beneficjent na złożenie oświadczenia będzie miał czas od 18 maja do 1 czerwca, czyli dziesięć dni roboczych.

Przedsiębiorcy powinni pamiętać o kilku kwestiach, zanim złożą wspomniane oświadczenie. Od nich będzie zależała kwota umorzenia subwencji.

– Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z propozycją PFR dotyczącą kwoty rozliczenia wsparcia, powinien wyjaśnić rozbieżności w rejestrach publicznych, m.in. ZUS czy właściwego urzędu skarbowego. Jeżeli dane są niezgodne, to trzeba je poprawić, w tym uzupełnić kwotę skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży. Jeżeli przedsiębiorca ma prawo do 100 proc. umorzenia, musi podać spadek przychodów ze sprzedaży oraz zweryfikować prawidłowość kodów PKD. Dopiero wtedy należy podpisać oświadczenie, wykorzystując narzędzia autoryzacyjne dostępne w bankowości elektronicznej – zaznacza Tomasz Krygier.

Warto podkreślić, że nie ma możliwości korekty oświadczenia, które zostało już wysłane przez przedsiębiorcę. Na jego podstawie PFR wydaje decyzję o kwocie subwencji podlegającej zwrotowi.

– Jeżeli przedsiębiorca chce zakwestionować kwotę, którą musi oddać, ma do tego prawo w toku postępowania wyjaśniającego. Warunek jest jeden: wcześniej podjął działania, których celem było udowodnienie rozbieżności pomiędzy danymi przedstawionymi w propozycji PFR a stanem faktycznym przed dniem złożenia oświadczenia o rozliczeniu. Chodzi np. o wystosowanie odpowiedniego pisma do ZUS lub właściwego urzędu skarbowego. W przeciwnym razie postępowanie wyjaśniające nie będzie uruchamiane – ostrzega Tomasz Krygier.

Bankowość elektroniczna

Bartosz Marczuk podkreśla, że cały proces rozliczenia subwencji odbywa się w bankowości elektronicznej i nie ma możliwości składania dokumentów bezpośrednio do PFR.

Przedsiębiorca musi uzupełnić wszystkie pola w udostępnionym im formularzu oświadczenia. Również wtedy, gdy otrzymał propozycję umorzenia 100 proc. subwencji. Dotyczy to m.in. oświadczeń o stanie zatrudnienia i skumulowanej stracie gotówkowej na sprzedaży.

W przypadku, gdy firma w okresie mającym wpływ na wyliczenie subwencji podlegającej zwrotowi uległa przekształceniu, podziałowi lub połączeniu, powinna uwzględnić w oświadczeniu także dane (finansowe i dotyczące zatrudnienia) podmiotów związanych ze sprawą.