Rząd inwestuje w CPK 300 mln zł

opublikowano: 21-07-2019, 22:00

Skarb państwa objął nowe udziały w spółce, która odpowiada za projekt centralnego portu. Jej kapitał zakładowy urósł do 160 mln zł.

Spółka CPK została dokapitalizowana przez rząd kwotą 300 mln zł. — Rząd uznał CPK nie tylko za projekt strategiczny dla rozwoju Polski, ale także za dobrą inwestycję — mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

Zobacz więcej

fot. Bloomberg

Skarb państwa objął nowe udziały. Kapitał zakładowy został powiększony o 150 mln zł, a druga połowa dokapitalizowania zwiększyła kapitał zapasowy. Rozporządzenie umożliwiające złożenie wniosku o dokapitalizowanie zostało podpisane przez ministra finansów 18 czerwca. Akcje lub prawa z akcji należące do skarbu państwa nie mogą zostać zbyte. CPK złożyła wniosek do KPRM 24 czerwca, a dokument został pozytywnie zaopiniowany m.in. przez Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji oraz Prokuraturę Generalną.

— Dokapitalizowanie pozwoli na dalszą działalność spółki CPK, w tym pozyskanie uzgodnień, analiz i dokumentacji niezbędnych do projektowania i budowy portu lotniczego i towarzyszących mu linii kolejowych — mówi Michał Wrona, członek zarządu CPK ds. finansowych.

Na co wydali

Dotychczasowy kapitał zakładowy wynosił 10 mln zł i został przeznaczony m.in. na powołanie spółki celowej i rekrutację pracowników, wstępną koncepcję portu lotniczego z ponad 120 elementami infrastruktury, rozpoczęcie konsultacji strategicznych z partnerami branżowymi, podział zadań między CPK a PKP PLK, rozpoczęcie regionalnych konsultacji dotyczących przebiegu linii Warszawa- CPK-Łódź-Poznań/Wrocław i start działalności rady społecznej.

Część lotniskowa CPK przeszła test prywatnego inwestora, który wykazał, że stopa zwrotu wynosi ponad 10 proc. Inwestorem mogą zostać m.in. fundusze inwestycyjne, emerytalne, firmy ubezpieczeniowe, operatorzy lotnisk czy fundusze infrastrukturalne. Część kolejowa zostanie sfinansowana z budżetu państwa i funduszy unijnych, w tym programu CEF.

Na co wydadzą

CPK planuje aktualizację opracowań poprzedzających etap uzgodnień środowiskowych, lokalizowanych i projektowaniadla inwestycji w ramach programu kolejowego CPK, m.in. dla linii dużych prędkości Warszawa-CPK-Łódź-Poznań/ Wrocław. Przygotowania do budowy tej linii zostały zawieszone w 2011 r. W ostatnich dniach spółka ogłosiła postępowanie na inwentaryzację środowiskową w ramach programu kolejowego CPK.

— To pierwsze z przetargów na przygotowanie inwestycji kolejowych, które mogłyby zostać sfinansowane z funduszy z obecnej perspektywy UE. W planach są też postępowania na inwentaryzacje geologiczne — mówi Piotr Malepszak, p.o. prezesa odpowiedzialny za część kolejową inwestycji.

Trwają konsultacje strategiczne części lotniskowej, ruszył komitet konsultacyjny powołany przez IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) we współpracy z CPK. W najbliższych miesiącach zostanie wybrany partner strategiczny — międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w projektowaniu, budowie i zarządzaniu portami przesiadkowymi. Na początku przyszłego roku spółka zleci plan generalny CPK, tzw. master plan — dokument zawierający m.in. prognozowany rozwój portu lotniczego w perspektywie 10 lat, prognozy ruchu, precyzyjne zwymiarowanie planowanej infrastruktury, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy.

W planach jest też zabezpieczenie nieruchomości zamiennych dla mieszkańców terenu inwestycji, czyli gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Trwa identyfikacja i analiza nieruchomości zarządzanych m.in. przez Lasy Państwowe, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Agencję Mienia Wojskowego i Krajowy Zasób Nieruchomości.

4-7 proc. - taki wzrost PKB może przynieść Polsce powstanie CPK — wynika z opracowania Baker McKenzie i Polityki Insight.

150 tys. - tyle miejsc pracy, w tym 40 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego, a 110 tys. w gałęziach gospodarki powiązanych z inwestycją może powstać dzięki budowie CPK, szacuje Ministerstwo Infrastruktury.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy