Powołanie spółki zarządzającej kolejowymi przewozami pasażerskimi w Wielkopolsce zapowiedział w środę w Warszawie Przemysław Smulski z zarządu tego województwa.
W siedzibie Polskiej Agencji Prasowej miała miejsce debata kolejarzy i reprezentantów samorządów na temat współpracy przy organizowaniu przewozów regionalnych.
Jak powiedział PAP Smulski, trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami w tej sprawie, między innymi z PKP.
Jeżeli rozmowy z PKP powiodą się, spółka może rozpocząć działalność od 1 stycznia 2007 roku, gdyby to miał być inny przewoźnik, to termin ten może ulec przełożeniu, powiedział Smulski PAP.
Smulski liczy także na to, że przystąpieniem do takiej spółki będą zainteresowane samorządy dużych miast województwa, a także samorządy innych województw.
Debata zorganizowana przez Serwis Samorządowy PAP została zdominowana przez sprawę kosztów ponoszonych przez spółkę PKP Przewozy Regionalne. Wysokość tych kosztów ma wpływ na oczekiwania przewoźnika wobec samorządu w sprawie dofinansowania przewozów.
Jak poinformował prowadzący dyskusję przedstawiciel Serwisu Samorządowego PAP, z opracowanego przez serwis przy współpracy z Urzędami Marszałkowskimi raportu wynika, że samorządy mają trudności z przeprowadzeniem kontroli wydatkowania środków przez przewoźnika. Wynika to z obecnego systemu ewidencji finansowej przewoźnika oraz braku przejrzystego rejestrowania wpływów i wydatków związanych z wykonywaniem przewozów.
"PKP Przewozy Regionalne prowadzą ewidencję według przepisów, którym muszą podporządkować" - broniła przewoźnika Maria Wasiak z zarządu PKP SA. Jej zdaniem, w takiej sytuacji obie strony potrzebują bezstronnego arbitra, który rozstrzygałby takie spory.
"Nasze zdanie jest takie, że najlepiej byłoby poddać to kontroli sądu. W dzisiejszym stanie prawnym jest to możliwe, choć nikt do tej pory nie skorzystał z tej możliwości" - powiedziała Wasiak.
Jak poinformował PAP rzecznik prasowy PKP Przewozy Regionalne Łukasz Kurpiewski, do tej pory przewoźnik podpisał umowy z siedmioma samorządami na dofinansowanie przewozów pasażerskich.
Konieczność podpisania umów samorządów z przewoźnikiem wynika z ustawy o transporcie kolejowym. Przewiduje ona że organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, dokonywanych w ramach obowiązku służby publicznej, należy do zadań własnych samorządów wojewódzkich. Zadanie finansowane jest z dochodów własnych samorządów i realizowane jest na podstawie umowy między organem samorządu a przewoźnikiem kolejowym.