Sejm uchwalił raportowanie ESG. Firmy muszą się szykować

Jarosław KrólakJarosław Królak
opublikowano: 2024-11-22 16:49

Od 2025 r. przedsiębiorstwa będą musiały raportować dane dotyczące o wpływu ich biznesów na społeczeństwo, środowisko i w obszarze ładu korporacyjnego.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z kilkumiesięcznym poślizgiem Sejm przyjął nowelizację ustawy o rachunkowości, która wprowadza obowiązek raportowania informacji dotyczących wpływu działalności przedsiębiorstw na kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego, czyli ESG. Termin wdrożenia dyrektywy CSDR (Corporate Sustainability Reporting Directive), która reguluje raportowanie niefinansowe, upłynął 6 lipca.

Mimo że w Sejmie pojawił się wniosek o odrzucenie tego projektu ustawy to ostatecznie posłowie uchwalili rządowe propozycje. Ustawą teraz zajmie się Senat. Zacznie ona obowiązywać po 14 dniach od opublikowania w Dzienniku Ustaw.
Obowiązek sprawozdawczości będzie wprowadzany stopniowo. Przepisy będą dotyczyć dużych grup kapitałowych oraz małych i średnich emitentów z rynku regulowanego. Pierwszą grupą będą te największe, które mają już doświadczenie w sprawozdawczości ESG.

„W dalszej kolejności obowiązek raportowania, w uproszczonym zakresie, obejmie małe i średnie przedsiębiorstwa, które są emitentami. Duża część jednostek zobowiązanych do sporządzania sprawozdawczości ESG będzie miała możliwość zwolnienia w przypadku ujęcia ich w sprawozdawczości skonsolidowanej, sporządzanej przez jednostkę dominującą” – podało w komunikacie Ministerstwo Finansów (autor projektu ustawy).

Obowiązek ten wynika z unijnej dyrektywy CSDR, której podstawą jest przekonanie o tym, że firmy muszą kierować się nie tylko dążeniem do osiągania swoich celów biznesowych i generowania zysków, ale także realizacją tzw. zrównoważonego rozwoju czyli pozytywnego wpływu na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Wyzwania ekonomiczne i rosnące koszty życia stawiają wielu klientów przed wyborem między wartościami a realiami finansowymi. Decyzje zakupowe konsumentów coraz częściej uwzględniają takie kwestie jak pochodzenie produktów, ich wpływ na środowisko i lokalne społeczności. Firmy stają więc przed trudnym zadaniem: jak wprowadzać zrównoważone praktyki, jednocześnie spełniając oczekiwania rynku i zachowując wiarygodność.

Z opublikowanego niedawno raportu SEC Newgate Global ESG Monitor, dotyczącego Polski, wynika, że zdecydowana większość badanych w Polsce (69 proc.) zgodziła się, że firmy powinny bardziej przejrzyście komunikować swoje działania i wyniki w zakresie ESG. Mimo to 42 proc. respondentów zadeklarowało brak zaufania do deklaracji firm na temat ich działań i osiągnięć w tej dziedzinie. 68 proc. ankietowanych w Polsce jest przekonanych, że dobre wyniki w obszarze ESG nie muszą odbywać się kosztem rentowności.

82 proc.

taki odsetek firm, według raportu firmy doradczej Ayming, postrzega raportowanie działań związanych ze zrównoważonym rozwojem jako zadanie skomplikowane