Skiba: kredyty frankowe i pandemia to krótkookresowe wyzwania dla polskich banków

  • PAP
opublikowano: 05-03-2021, 14:22

Na krótkookresowe wyzwania dla polskich banków wpływają dwa czynniki - kredyty frankowe i pandemia - uważa prezes Pekao Leszek Skiba. Wyzwaniem średniookresowym jest powrót do zysków sprzed pandemii w sytuacji niskich stóp procentowych.

Leszek Skiba
Leszek Skiba
fot. Marek Wiśniewski/Puls Biznesu

Skiba wystąpił w piątek podczas konferencji online poświęconej zarządzaniu ryzykiem i kapitałem w bankach w 2021 w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego.

Prezes Pekao mówił o problemach i wyzwaniach stojących przed bankami. Zwrócił uwagę, że zależą one od perspektywy: krótkookresowej, średnioterminowej i długookresowej.

"W krótkim okresie sektor bankowy i klienci banków czekają na wyrok Sądu Najwyższego w zakresie decyzji o różnych, bardzo skomplikowanych aspektach zawieranych umów frankowych i potencjalnych klauzul abuzywnych, które znajdują się w tych umowach" - powiedział prezes Pekao.

Jego zdaniem w krótkim okresie rok 2021 dla polskich banków jest rokiem wyzwań, na które istotnie rzutują dwa czynniki: kredyty frankowe i pandemia.

"Kredyty frankowe, jako Pekao SA mamy - można powiedzieć - trochę za sobą, bo podjęliśmy decyzje w czwartym kwartale, żeby zbudować całkiem sporą rezerwę, która byłaby możliwa do wykorzystania w ramach albo ugód, albo zwiększonej ilości skarg sądowych. Ale rzeczywiście przed sektorem bankowym stoi taki problem, polegający na tym, żeby ten problem kredytów frankowych rozwiązać" - powiedział szef Pekao.

Wskazał, że temat kredytów frankowych związany jest z rewolucją w sposobie myślenia o prawach konsumenckich, szczególnie na poziomie TSUE, która przeistoczyła się w wartości rezerw, jakie banki tworzą na kredyty frankowe.

"Rewolucja sposobu myślenia TSUE w krótkim okresie 2021 r. przesądzi o działaniach sądów czy banków. Pewnie ten problem nie będzie rozwiązany do końca już teraz" - zaznaczył Skiba.

Dodał, że rok 2021 to także rok pandemii i pytań, czy już się zakończyła i jakie będą potencjalne straty banków, jaki będzie spadek popytu na kredyty i jak to wpłynie na sposób działania banków. Zdaniem Skiby odpowiedź na te pytania warunkuje decyzje, jakie trzeba podjąć, jeśli chodzi o zmianę funkcjonowania biznesu bankowego w średnim terminie.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

"To pytania o trendy, które pandemia bankom przyspieszyła" - powiedział. Wskazał, że przyspieszyła widoczna już wcześniej dygitalizacja banków, robią one to samo co wcześniej tylko "bardziej i szybciej". Skiba dodał, że odpowiedzi na stawiane przez banki pytania banki będą udzielać w strategiach.

"Pod koniec marca ogłosimy naszą strategię, gdzie również będziemy starali się odpowiedzieć na te pytania, które stawiają inwestorzy, stawiają analitycy, czyli jak wyobrażacie sobie biznes" - powiedział. Dodał, że chodzi też o to, co robić, aby sektor przy niskich stopach procentowy był tak zyskowny, jak przed pandemią.

Według Skiby w długim okresie pojawiają się pytania dotyczące technologii rozumianej jako firmy technologiczne. "Pytanie o to, czy banki przestaną istnieć, bo Facebook za chwilę będzie oferował usługi bankowe (...). Tak naprawdę mamy do czynienia z trendami, które pokazują (...), że za chwilę technologia spowoduje, że banki po kilku latach przestaną mieć znaczenie" - powiedział prezes Pekao.

"Musimy przewidywać konsekwencje technologiczne (...) w rzetelny i wnikliwy sposób zastanawiać się, czym jest bank teraz i czym będzie w przyszłości" - uważa Skiba. Wyjaśnił, że firmy informatyczne, technologiczne, fintechy oferują usługi, dzięki którym mogą budować głęboką relację z klientem. Ocenił przy tym, że relacja między bankiem i klientem może być w tym obszarze konkurencyjna.

Skiba powiedział, że banki muszą posiąść umiejętność oferowania klientom usług za pośrednictwem kanałów, które nie są w ich domenie. "W gruncie rzeczy bank zastanawia się (...), w jaki sposób zarządzać danymi klienta, żeby móc z tego zarządzania nimi wygenerować odpowiedni poziom zysku" - powiedział prezes Pekao. Dodał, że propozycje banków muszą być jak najbardziej nowoczesne i dostosowane do trendów na świecie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane