Gotion InoBat Batteries (GIB) to utworzona na początku zeszłego roku spółka j.v. słowackiego dostawcy akumulatorów InoBat i chińskiego koncernu Gotion High-Tech. Zawiązano ją w związku z planami postawienia na Słowacji wielkiego zakładu, który ma produkować baterie. Ponadto dzięki tej współpracy InoBat zyskał dostęp do chińskich rozwiązań technologicznych związanych z magazynowaniem energii elektrycznej (ESS), a Gotion High-Tech – do europejskiego rynku.
- Wspólnie jesteśmy w stanie przyspieszyć wysiłki na rzecz dekarbonizacji, stawiając Słowację i Europę w centrum zielonej gospodarki – deklarował w listopadzie 2023 r. Marián Boček, dyrektor generalny InoBat.
Wtedy właśnie strony, czyli GIB i słowacki rząd, podpisały memorandum dotyczące tej inwestycji. Inwestor zobowiązał się do rozpoczęcia budowy fabryki w 2024 r., zaś słowackie Ministerstwo Gospodarki – do zapewnienia dotacji oraz przygotowania i przekazania uzbrojonego placu budowy. Pod megazakład przeznaczono teren w mieście Šurany w kraju nitrzańskim, około 100 km na wschód od Bratysławy. Robert Fico, premier Słowacji, uznał wtedy, że wybór Šuran pod tak znaczący projekt inwestycyjny oznacza, że jego kraj powraca na mapę najatrakcyjniejszych gospodarczo państw.
– Postaramy się stworzyć najbardziej zaawansowaną technologicznie fabrykę akumulatorów w regionie. Będzie to zakład o zerowym śladzie węglowym. Dzięki tej inwestycji pomożemy Šuranom stać się kluczowym ośrodkiem przemysłu akumulatorowego, jednej z nowych gałęzi branży energetycznej w Europie – powiedział w czwartek Li Zhen, prezes Gotion High-Tech, którego słowa cytuje serwis aktuality.sk.
Pod zakład przeznaczono teren liczący ponad 100 ha (początkowo miało to być 65 ha). Pierwsze linie produkcyjne mają ruszyć w pierwszej połowie 2026 r., a rozruch wszystkich mocy wytwórczych zaplanowany jest na 2027 r. Wtedy produkcja baterii osiągnie skalę 40 GWh rocznie (na pierwszym etapie ma to być 20 GWh). Docelowo fabryka ma zatrudniać około 1,3 tys. pracowników. Zaplanowany koszt przedsięwzięcia to 1,2 mld EUR (5,2 mld zł).