O sukcesie SMSAPI i perspektywach rynku SMS A2P, opowiada Wojciech Kaczmarek, dyrektor zarządzający LINK Mobility Poland.
Platforma SMSAPI to sztandarowy produkt LINK Mobility Poland. Na czym polega jej działanie?
Platforma do profesjonalnej komunikacji mobilnej, czy prościej bramka SMS dla firm, służy do wysyłki wiadomości tekstowych do klientów. Z pomocą SMSAPI biznes dociera z ważnymi informacjami, marketingiem, automatyzuje procesy oraz zabezpiecza dane i logowanie za pomocą kodów SMS.
W praktyce komunikacja A2P (Application-to-Person), opiera się na stronie internetowej, z poziomu której nadaje się kampanię SMS do klientów. Krokiem dalej jest łączenie systemów np. e-commerce z naszą bramką za sprawą interfejsu SMS API (application programming interface). W ten sposób firmy wysyłają powiadomienia SMS o zamówieniach czy przypominają o produktach pozostawionych w koszyku. To tylko przykłady, bo dzięki platformie można zrobić dużo więcej niż automatyzować obsługę klienta i marketing.
Czy w dzisiejszych czasach, kiedy większość z nas używa internetowych komunikatorów, bramki SMS są jeszcze potrzebne?
Powstanie marki SMSAPI było odpowiedzią na rzeczywiste, rosnące potrzeby biznesu. Ta filozofia stała się fundamentem dalszych działań i wyznacza kierunek na przyszłość. Nasze zaangażowanie w rozwój zostało wielokrotnie docenione, zdobyliśmy liczne prestiżowe nagrody, takie jak Gazele Biznesu czy Diamenty Forbes oraz, co najważniejsze, zaufanie firm i instytucji z całego świata. Dlatego, odpowiadając na pytanie, widzimy, że bramki SMS są potrzebne - potwierdzi to ponad 9500 naszych aktywnych klientów.
W przypadku komunikacji na linii biznes-klient za pomocą komunikatora czy aplikacji zawsze pojawi się jakaś bariera. Dużą rolę odgrywają tu przyzwyczajenia i świadomość technologiczna części odbiorców, szczególnie tych ze starszego pokolenia. SMS-y są pewniejsze, a z perspektywy biznesu także relatywnie tańsze i szybsze we wdrożeniu. Wystarczy platforma SMS, baza numerów i treści, aby dotrzeć na każdy telefon.
Obecnie firmy wykorzystują do komunikacji m.in. e-maile, chaty, powiadomienia push - dlaczego zatem rynek SMS A2P stale się powiększa? W jakim kierunku będzie ewoluować wykorzystanie bramek SMS?
Wiadomość tekstowa jeszcze długo pozostanie domyślnym kanałem komunikacji na każdym telefonie. Co więcej, ze względu na swoje unikalne przewagi jest atrakcyjnym narzędziem dla biznesu. Sprawdza się zawsze, gdy informacja musi dojść do odbiorcy szybko i bez przeszkód. Z danych Data Bridge Market Research wynika, że globalna branża komercyjnych wiadomości SMS jest obecnie warta 64,5 mld USD. Do końca dekady ma rosnąć o 4,5 proc. rocznie, osiągając pułap 91,7 mld USD. Sporą część tych wiadomości będą stanowiły kody jednorazowe (2FA SMS). Segment będzie się powiększał, a my jesteśmy przygotowani na zaspokojenie tych potrzeb biznesowych.
Jednocześnie, dzięki przynależności do Grupy LINK Mobility, jesteśmy bliżej nowości technologicznych, takich jak zapowiadany następca SMS-a, czyli standard RCS (Rich Communication Services).
Pozytywny trend na rynku odbija się w rozwoju LINK Mobility Poland. Firma cały czas rośnie, pomimo trudnego czasu dla gospodarki.
Rzeczywiście, jesteśmy na fali. Nasze wyniki, co warto podkreślić, osiągamy poprzez organiczny wzrost oraz pozyskiwanie nowych klientów. Koszty IT rosną wszędzie na świecie. Dziś stworzenie systemu jak nasz jest tak kosztowne, że niemal nieopłacalne. Tę przewagę konkurencyjną chcemy wykorzystać i zmonetyzować również poza Polską. Dlatego w ostatnich latach zainwestowaliśmy w rozwój platformy w Szwecji, Bułgarii i Rumunii. SMSAPI dostępne jest w siedmiu wersjach językowych, a na najważniejszych rynkach oferujemy lokalizowany support. Pozwala nam to codziennie obsługiwać klientów z różnych części świata, czasem bardzo egzotycznych. Widzimy potencjał dla naszych usług w miejscach, gdzie branża komunikacyjna może jeszcze nie być w pełni rozwinięta. Aktualnie obsługujemy 9500 klientów w 194 krajach.
Rok 2022 zakończyliśmy rekordowo z 120 mln zł przychodu, wysyłając 1,4 mld wiadomości tekstowych. Tylko w Polsce dotarliśmy do 21 mln odbiorców. Jesteśmy jedną z najszybciej rosnących spółek grupy LINK Mobility. Mogę już zdradzić, że rok 2023 będzie kolejnym rekordem zarówno finansowym, jak i pod względem wysyłki SMS. Tylko podczas tegorocznego czarnego piątku nasi klienci wysłali ponad 11,5 mln wiadomości.
Jednym z największych wyzwań, z którymi mierzą się dostawcy technologii i usług mobilnych w czasach, kiedy niemalże wobec każdego posiadacza telefonu komórkowego została podjęta próba oszustwa przy pomocy SMS-ów, jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom. Jak można sprostać temu zadaniu?
Troska o bezpieczeństwo jest wpisana w cykl życia klienta platformy SMSAPI. Każda rejestracja nowego użytkownika poddawana jest ręcznej i systemowej walidacji, dodatkowo potwierdzamy zgodność danych za sprawą przelewu z konta firmowego. Aktywnie filtrujemy SMS-y zawierające niebezpieczne treści oraz spam, do tego blokujemy wszelkie próby nadużyć oraz wysyłki wiadomości podszywających się pod znane marki, urzędy (tzw. phishing). Jesteśmy częścią tego systemu i podejmujemy aktywne działania w celu zapobiegania zjawiskom oszustw z wykorzystaniem SMS. Zależy nam na bezpieczeństwie odbiorców i reputacji samego kanału komunikacji, jakim jest SMS.
Jednak zapewnienie Polakom bezpieczeństwa cyfrowego jest wyzwaniem wspólnym dla wszystkich uczestników ekosystemu gospodarczego. Wprowadzenie Ustawy z 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej to istotny krok w kierunku jego zwiększenia. Kluczowe jest wprowadzenie jasnych regulacji i kar dla tych, którzy wykorzystują technologie do celów oszustwa. Stanowi to ważny sygnał dla rynku, że zabezpieczenie użytkowników internetu jest priorytetem, a działania podejmowane w tym zakresie mają na celu ochronę społeczeństwa przed nieuczciwymi praktykami.
Jakie jeszcze kroki przedsięwzięto, aby zwiększyć bezpieczeństwo SMSAPI?
W naszej gliwickiej siedzibie działa zespół Network Operations Center, którego głównym zadaniem jest stałe (24/7) monitorowanie poprawnego funkcjonowania platformy SMS, naszej i pozostałych zrzeszonych w ramach LINK Mobility. Współpraca z siostrzanymi firmami i wspólna pula wiedzy pozwala nam szybciej wyłapywać niebezpieczne trendy i odpowiednio reagować. Nie bez znaczenia jest również doświadczenie nagromadzone przez 16 lat działania spółki. Od 2021 r. mamy certyfikat ISO 27001 wystawiony przez TUV Nord Polska, poświadczający bezpieczeństwo infrastruktury, procedur i odpowiednie przeszkolenie pracowników SMSAPI. Nasze systemy przechodzą również regularne testy penetracyjne, których celem jest odkrywanie luk w zabezpieczeniach.
Transparentność i solidarne działania całej branży SMS A2P to fundament bezpieczeństwa tego kanału komunikacji. Dlatego ściśle współpracujemy z polskimi i europejskimi organizacjami zwalczającymi cyberprzestępczość, jesteśmy też wpisani do wykazu integratorów UKE. Wierzę, że w tym kontekście wymiana informacji jest kluczowa. Angażujemy się w działania edukujące rynek, ale również zwykłych ludzi, do których codziennie docieramy. Niedługo światło dzienne ujrzy nasz najnowszy raport, w którym pochylamy się na zagadnieniem cyberbezpieczeństwa Polek i Polaków.
Wspomniał pan, że za SMSAPI kolejny rekordowy rok. Co dalej?
Nasze plany zakładają poszerzenie horyzontów. Jako integralna część grupy LINK Mobility, największego dostawcy usług tego typu w Europie, kładziemy nacisk na współpracę z zagranicznymi oddziałami. Przez ostatnie lata konsekwentnie realizujemy strategię, której głównym celem jest zajęcie pozycji jednego z pięciu najważniejszych światowych dostawców CPaaS (Communication Platform as a Service) do końca 2025 r.
Choć obecnie naszym głównym produktem jest SMS, to przyszłość widzimy w komunikatorach OTT (Over-The-Top) i RCS (Rich Communication Services), które oferują znacznie więcej niż tradycyjne wiadomości tekstowe. Kolejnym przykładem może być dostęp do biznesowej wersji jednej z najpopularniejszych aplikacji do rozmów, czyli WhatsApp Business API. Wierzę, że wspólnie z klientami z sukcesem zaadoptujemy nowe standardy, które wniosą procesy, zakupy i komunikację A2P na jeszcze wyższy poziom. SMSAPI i całe LINK jest przygotowane na ewolucję trendów i technologii.




