Solarisa rajd nie tylko po Europie

opublikowano: 12-10-2015, 22:00

Rodzinny biznes rozrósł się do niespodziewanych rozmiarów. Pojazdy marki Solaris jeżdżą po drogach w coraz większej liczbie krajów.

POLSKA FIRMA — MIĘDZYNARODOWY CZEMPION

OD RODZINNEGO DO EUROPEJSKIEGO BIZNESU:
OD RODZINNEGO DO EUROPEJSKIEGO BIZNESU:
Utworzone w 1996 r. przedsiębiorstwo miało charakter rodzinny. Dzisiaj nasza firma znajduje się w europejskiej czołówce najbardziej innowacyjnych firm branży motoryzacyjnej — mówi Solange Olszewska, współwłaścicielka firmy Solaris Bus & Coach. [FOT. ARC]
ARC

Wszystko zaczęło się od pomysłu — w 1996 r. państwo Solange i Krzysztof Olszewscy założyli fabrykę autobusów w Bolechowie pod Poznaniem. W pierwszym roku działalności zatrudnili 36 osób. W 1999 r. wprowadzili na rynek pierwszy niskopodłogowy autobus miejski marki Solaris. Niemal 20 lat później mają cztery zakłady produkcyjne na terenie Wielkopolski i zatrudniają 2,3 tys. osób w Polsce oraz 300 osób w innych państwach.

— Od momentu uruchomienia produkcji naszą fabrykę opuściło 13 tys. pojazdów. Jeżdżą po drogach 29 krajów, głównie w Europie, ale nie tylko. Wysyłamy je również m.in. do Zjednoczonych Emiratów Arabskich — informuje Mateusz Figaszewski, zastępca dyrektora do spraw PR w firmie Solaris Bus & Coach.

Lider eksportu

Od lat firma jest niekwestionowanym liderem na polskim rynku autobusowym, jednak obecnie aż 80 proc. produkcji spółki to eksport. — Ekspansję międzynarodową rozpoczęliśmy w 2000 r. Pierwsze pojazdy wysłaliśmy do Berlina w Niemczech i Ostrawy w Czechach — opowiada Mateusz Figaszewski. Solaris jest dziś czołowym producentem pojazdów komunikacji miejskiej — autobusówi tramwajów — w Europie. Cieszy się też tytułem lidera w produkcji trolejbusów.

— We współczesnej historii polskiej produkcji pojazdów nie ma przypadku tak dużego sukcesu eksportowego. O naszym sukcesie mówi choćby pozycja, jaką wypracowaliśmy sobie w Niemczech. Jesteśmy tam największym dostawcą pojazdów miejskich, który nie ma niemieckiego rodowodu. W kraju, gdzie branża motoryzacyjna jest potęgą, to niemal niewykonalne. Podobny sukces udało nam się odnieść także na rynku szwajcarskim — podkreśla Mateusz Figaszewski.

Lider innowacji

Firma jest ceniona w Polsce i w innych krajach jako jedna z bardziej innowacyjnych i dbających o zrównoważony rozwój.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Mając świadomość odpowiedzialności za jakość, niezawodność, bezpieczeństwo i solidność pojazdów, stale usprawniamy procesy produkcyjne i organizacyjne oraz poszukujemy coraz lepszych rozwiązań w zakresie stosowanychtechnologii. Rozwijamy produkcję nie tylko w aspekcie jakościowym, ale również środowiskowym. Prowadzimy działania mające na celu minimalizowanie hałasu i wibracji wewnątrz pojazdu, zmniejszenie masy pojazdu czy obniżenie zużycia paliwa — twierdzi Mateusz Figaszewski.

To dzięki Solarisowi na ulicach Warszawy i Ostrołęki pojawiły się pierwsze autobusy elektryczne. Solaris Urbino 12 Electric pojawił się też w Jaworznie. Dzisiaj nawet na rynku niemieckim mamy opinię niezwykle innowacyjnej firmy. Początki jednak nie były proste. Kiedy zaczynaliśmy eksport do Niemiec w 2000 r., Polska nie była jeszcze członkiem Unii Europejskiej, a na Zachodzie była uważana nie tyle za kraj mało innowacyjny, ile za mocno zacofany. Pełno było wtedy stereotypów na nasz temat, i to z nimi musieliśmy się zmagać przez pierwsze lata działalności zagranicznej — wspomina Mateusz Figaszewski. Po latach właściciele firmy, już jako liderzy innowacyjności w Europie, wyruszają ze swoimi pojazdami na rynki, o których w 2000 r. nawet by nie pomyśleli.

— W najbliższych latach planujemy rozszerzać sprzedaż na rynku europejskim. Szczególnie mocno kusi nas rozszerzenie działalności we Francji i we Włoszech, ale nie wykluczamy również dalszych podróży. Coraz intensywniej myślimy o krajach, takich jak np. Gruzja, Azerbejdżan, Armenia czy Kazachstan — mówi Mateusz Figaszewski.

Szukamy czempionów

Jeśli Twoja firma jest eksporterem lub inwestuje za granicą, zgłoś ją do 4. edycji konkursu Polska Firma — Międzynarodowy Czempion, organizowanego przez PwC i „PB” wspólnie z PKO Bankiem Polskim i firmą FedEx Express. Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie czempioni.pb.pl. Na zgłoszenia czekamy do 31 października.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane