W oszacowaniu na listopad 2024 r. indeks zaufania konsumentów we Francji opracowywany przez urząd statystyczny INSEE, zniżkował do 90 pkt ze skorygowanego w dół odczytu za październik na poziomie 93 pkt i powrócił do poziomu z czerwca. Ekonomiści spodziewali się stabilnego odczytu i raczej braku jego zmiany. Taki pułap oznacza, że wskaźnik pozostaje sporo poniżej długoterminowej średnie, kształtującej się na poziome 100 pkt.
Ostrożność konsumentów
W komentarzu do raportu podkreślono, że konsumenci stali się bardziej pesymistyczni co do swoich perspektyw finansowych (-13 w porównaniu z +8 w październiku) i standardu życia (-51 w porównaniu z -43). Ponadto spadły oczekiwania dotyczące przyszłych oszczędności, a wzrosły obawy dotyczące przyszłego zatrudnienia. Dalszemu osłabieniu uległy z kolei oczekiwania inflacyjne, spadały do -41 pkt w porównaniu z -49 w październiku.
Budżetowe wyzwanie
Malejące zaufanie konsumentów odzwierciedla ponure nastroje wśród przedsiębiorstw, podczas gdy mniejszościowy rząd premiera Michela Barniera przygotowuje budżet zakładający podwyżkę podatków i cięcia wydatków o 60 mld EUR w celu opanowania niekontrolowanego deficytu.