Grupa Kapitałowa Specjał, największy hurtownik spożywczy w stu procentach z rodzimym kapitałem, chwali sobie przejęcie w 2022 r. dystrybutora mrożonek Ren – przed przejęciem tracił on kilkanaście milionów rocznie, a w ubiegłym roku zarobił prawie 5 mln zł. Udana akwizycja skłania ją do kolejnych transakcji. Jedna już czeka na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Biznes od dekad
Specjał chce przejąć część mienia spółki Smak Serwis z Łańcuta. Co konkretnie i dlaczego – to nie zostało ujawnione. Do czasu uzyskania zgody UOKiK obie strony transakcji nie chcą jej komentować.
– Przez ponad 30 lat rozwoju firmy nie prowadziliśmy szerszej komunikacji w mediach i na razie nie chcemy tego zmieniać – mówi Wiesław Ciąpała, prezes Smak Serwisu.
Smak Serwis to działający od 1990 r. dystrybutor ogólnospożywczy z ofertą ponad 6 tys. produktów od ok. 250 producentów: nabiału, wędlin, mrożonek itd. Poza Podkarpaciem działa w części województwa małopolskiego i lubelskiego. Zatrudnia ponad 200 pracowników (kilkunastu przedstawicieli handlowych) i ma magazyny o powierzchni przekraczającej 5,7 tys. m kw. (z czego ok. 2,4 tys. to chłodnie). W 2022 r. zwiększył przychody z 123 do ok. 140 mln zł (87,6 proc. to hurt, 12,4 proc. detal), a zysk operacyjny z 1,4 do 3,2 mln zł.
GK Specjał, którą kieruje Krzysztof Tokarz, jest wielokrotnie większa: zatrudnia ponad 6 tys. pracowników i już w 2022 r. zbliżyła się do 3 mld zł przychodów. Rośnie nie tylko poprzez akwizycje, ale też organicznie. W ubiegłym roku powiększyła sieć franczyzową o 1,4 tys. sklepów i ma ich już ponad 13 tys. (Nasz Sklep, Livio i Rabat Detal). W tym roku planuje zainwestować co najmniej 73 mln zł m.in. w powiększenie przestrzeni magazynowej, modernizację floty oraz cyfryzację.
Nieunikniony kierunek
Konsolidacja polskiego rynku hurtu spożywczego postępuje. Notowany na GPW Eurocash, największy gracz, w 2023 r. zwiększył przychody w tym segmencie z 22,3 do 23,4 mld zł. Nie brakuje też przejęć: prawie dwa lata temu Spółdzielnia Obrotu Towarowego Przemysłu Mleczarskiego z przychodami przekraczającymi miliard złotych kupiła spółkę MPT Tabo działającą na wielokrotnie mniejszą skalę.
– Konsolidacja hurtu spożywczego w Polsce jest nieunikniona. Rynek handlowy jest zdominowany przez cztery sieci dyskontowe, a największa z nich [Biedronka przekroczyła w 2023 r. 90 mld zł przychodów – red.] wyprzedza znacząco wszystkich konkurentów. Dyskonty osiągają dużą skalę przy stosunkowo wąskiej ofercie, co oznacza, że popyt na poszczególne produkty jest wyjątkowo duży. Choć mniejsze sieci nie są zwykle w stanie dorównać poziomem cen dyskontom, to muszą dokładać starań, by konkurować z nimi także w tym zakresie, niezależnie od walki konkurencyjnej w innych obszarach. Mogą to robić, współpracując z dużymi dystrybutorami, którzy dzięki swej skali są w stanie uzyskać u producentów atrakcyjne warunki. Dlatego spodziewam się kolejnych etapów konsolidacji na rynku hurtu – mówi Maciej Ptaszyński, prezes Polskiej Izby Handlu.