Spór Erdogana z Bankiem Centralnym to zwykły teatr

Na dwie godziny przed ogłoszeniem czwartkowej decyzji Banku Turcji o zaostrzeniu polityki pieniężnej prezydent Recep Tayyip Erdogan ostro go skrytykował, nazywając stopy procentowe narzędziem wyzysku.

Mimo to bank podniósł koszt pieniądza o 625 pkt. baz., do 24 proc., w reakcji na co lira umocniła się do dolara o blisko 6 proc. Bank oparł się naciskom znanego z niechęci do podwyżek stóp prezydenta, który w czerwcu został wybrany na kolejną kadencję z rozszerzonymi prerogatywami. Chwaliło to wielu ekonomistów, niektórzy jednak powątpiewali, czy rzeczywiście bank centralny, którego reputację obróciły w gruzy miesiące tolerowania galopującej inflacji oraz załamania notowań liry, zdobył się wreszcie na odwagę, aby sprzeciwić się autokratycznemu prezydentowi.

„Czy decyzje rzeczywiście zapadały osobno czy może ten zbieg okoliczności został ukartowany wraz z Erdoganem?” — zastanawia się Nora Neuteboom, ekonomistka ABN Amro.

Drugą opcję obstawia Ilter Turan, profesor politologii stambulskiego uniwersytetu Bligi. Jego zdaniem, prezydent i bank zastosowali wobec inwestorów taktykę dobrego i złego gliniarza, w której mimo rozbieżności deklaracji oba podmioty działają w sposób skoordynowany, by uzyskać oczekiwaną reakcję. Do zgody na podwyżkę mógł przekonać prezydenta mianowany na ministra finansów i skarbu jego zięć — Berat Albayrak, który ostatnio w Londynie rozmawiał z inwestorami — spekuluje Timothy Ash z Blue Bay AM.

— Przed społeczeństwem prezydent musi udawać, że podtrzymuje swoje stanowisko. Jednak w rzeczywistości prawdopodobnie zorientował się, że forsowana przez niego polityka była nierealistyczna — komentuje w rozmowie z „Financial Timesem” Ilter Turan. Niezależnie od tego, czy do podwyżki doszło za zgodą prezydenta czy nie, będzie ona miała słodko- -gorzki smak, przyczyniając się do głębszego hamowania tureckiej gospodarki — uważa Ozgur Yasar Guyuldar z Raiffeisen Centrobanku.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski

Polecane