Spożycie soków wzrosło dwukrotnie
Coraz większą rolę odgrywają szklane butelki
HAMOWANIE: W tym roku nie powinniśmy się spodziewać dynamicznego rozwoju rynku soków i napojów. W gospodarce pojawiają się pierwsze sygnały przedrecesyjne. Jednak nie zamierzamy oddawać zdobytej części rynku, choć konkurencja w segmencie soków przecierowych staje się coraz mocniejsza — komentuje Krzysztof Pawiński, prezes Maspexu, produkującego soki Kubuś. fot. Borys Skrzyński
Według badań firmy MEMRB, rynek soków, napojów i nektarów w Polsce wzrósł w ubiegłym roku o połowę. Największy przyrost, bo ponad dwuipółkrotny, odnotowały produkty pakowane w butelki typu PET. Spory sukces odnieśli producenci soków i napojów wieloowocowych i marchwiowo-owocowych.
MEMRB badał rynek soków w sklepach o powierzchni do 200 mkw. Od jednego z producentów otrzymaliśmy wyniki badań dotyczących dziesięciu miesięcy (styczeń - październik) 1998 r. oraz końcowe całoroczne udziały największych krajowych producentów soków, napojów niegazowanych i nektarów. W porównaniu z dziesięcioma, miesiącami 1997 r. rynek wzrósł o 47 proc. Soki zyskały 49 proc. Nieco gorzej wypadły napoje (45 proc.) i dużo gorzej nektary (18 proc.). Średni udział tych trzech grup w rynku wyniósł odpowiednio 76,1, 20,8 i 3 proc.
Spadek Kesza
Liderem jest nadal Hortex, który miał 21,4-proc. udział. Na drugim miejscu lokuje się Agros, którego marki Fortuna i Tarczyn mają 13,4- proc. udział w rynku. Dalej stawka firm się wyrównuje. Na kolejnych miejscach znalazły: się Alima Gerber z Frugo 7,6 proc., Maspex z Kubusiem 7,5 proc. i Tymbark — 6,5 proc. W świetle badań nie najlepiej wygląda sytuacja producentów soku Kesz. Od stycznia do października jego udziały rynkowe stale spadały. O ile w miesiącach sierpień-wrzesień najwięksi producenci odnotowali w stosunku do analogicznego okresu 1997 r. przyrost o 32 proc., o tyle Kesz sprzedał napojów o 9-proc. mniej.
Karton liderem
Najwięcej produktów sprzedaje się w kartonach. Stanowią one 63,2 proc. rynku. Na kolejnych miejscach znalazły się opakowania szklane (30,1) oraz butelki PET (6,6). Trzeba jednak zauważyć, że w dwóch ostatnich segmentach nastąpił znaczny wzrost — odpowiednio o 96 i 228 proc.
W pierwszych dziesięciu miesiącach ubiegłego roku najbardziej popularne były napoje pomarańczowe (18,58 proc.). Trzeba jednak zauważyć, że ich udział spadał z 19,7 do 18 proc. Na drugim miejscu znalazły się soki marchwiowo-owocowe (18 proc.). Największą karierę zrobił smak wieloowocowy (średnio 15,3 proc.). W ciągu 10 miesięcy jego udział zwiększał się z 12,8 do 20,6 proc. Spadał udział napojów z czarnej porzeczki, warzywnych i grejpfrutowych. Na mniej więcej stałym poziomie utrzymywały się produkty z aronii.
Tadeusz Markiewicz