Sprzedaż dla małych firm sięgnie 100 mln zł

Marcin Kuśmierz
opublikowano: 2005-04-11 00:00

Producent oprogramowania dla biznesu zwiększa sprzedaż dzięki małym i średnim firmom. Wkrótce wejdzie z ofertą na rynki zagraniczne.

Wartość sprzedaży systemów wspomagających zarządzanie (ERP) krakowskiej firmy ma wzrosnąć w bieżącym roku o blisko 30 proc. — do 40 mln zł. Motorem wzrostu będą małe i średnie firmy, które dzięki dobrej koniunkturze w gospodarce wydają coraz więcej na systemy informatyczne. Producent oprogramowania apetyt ma znacznie większy.

— W ciągu najbliższych 3 lat chcemy dwukrotnie zwiększyć sprzedaż. Cel strategiczny sektora MSP to sprzedaż na poziomie 100 mln zł — mówi Zbigniew Rymarczyk, członek zarządu Comarchu odpowiedzialny za rynek systemów ERP.

Największa część przychodów generowana jest przez system CDN XL, adresowany do średniej wielkości przedsiębiorstw. Wartość sprzedaży CDN XL przekroczyła w ubiegłym roku 17 mln zł, w bieżącym ma wzrosnąć do 25 mln zł. Firma chce uzyskać 350 nowych klientów (267 w 2004 r.).

Comarch ma również ambicje sprzedaży systemu na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej, pracuje obecnie nad kilkoma lokalizacjami.

— W połowie roku będą gotowe wersje angielska i ukraińska, później czeska, słowacka i być może niemiecka — zapowiada Zbigniew Rymarczyk.

Spółka planuje przeprowadzenie do 5 zagranicznych wdrożeń systemu do końca roku. W przyszłym ma być ich już kilkanaście.

Dobrze rozwija się też sprzedaż systemu dla małych firm. Comarch chce do końca roku pozyskać 4 tys. nowych klientów na system Optima, a wartość sprzedaży tej linii produktowej ma przekroczyć 9 mln zł. W 2004 r. wzrost sprzedaży wyniósł aż 93 proc. Ponad 80 proc. sprzedaży licencji systemów ERP Comarchu trafia na rynek poprzez partnerów.

Według wstępnych danych firmy badawczej IDC, wartość polskiego rynku ERP w 2004 r. wyniosła 130 mln USD (wzrost o ponad 20 proc). Udział polskich producentów w rynku wzrósł z 16 do 22 proc.

Okiem eksperta

Będą pionierem

Próba sprzedaży polskich systemów ERP za granicą to nowatorska inicjatywa. Szanse powodzenia takiego przedsięwzięcia uzależnione są od wielu czynników, z których najważniejsze to dobre przystosowanie produktu do uwarunkowań prawnych, stworzenie odpowiednio zmotywowanego i kompetentnego kanału partnerskiego oraz opracowanie strategii marketingowej dla każdego rynku. Ważne jest także przekonanie potencjalnych klientów, że obecność w ich kraju ma charakter długofalowy. Na korzyść Comarchu przemawia fakt, że firma ma już doświadczenia w sprzedaży systemów informatycznych poza Polską.

Tomasz Słoniewski IDC Central Europe

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface