Stacje TV wyemitowały reklamy za 3 mld zł

Radosław Omachel
opublikowano: 2001-07-05 00:00

Stacje TV wyemitowały reklamy za 3 mld zł

Stacje telewizyjne w ciągu pierwszego półrocza zarobiły prawie 3 mld zł — wynika z monitoringu ABG, opartego na stawkach z cenników. Z uwagi na upusty i promocje rzeczywiste wpływy mogą być jednak mniejsze co najmniej o 30 proc.

Z raportu opublikowanego przez AGB Polska wynika, że największy wzrost wpływów z reklam zanotowała telewizja publiczna. Według stawek z cenników. Jedynka i Dwójka zarobiły od stycznia do końca czerwca 1273,3 mln zł. W analogicznym okresie ubiegłego roku kwota ta wyniosła 757,1 mln zł. To oznacza ponad 64-proc. wzrost.

— Wzrost wpływów wynika z polityki wielu domów mediowych. Reklamodawcy ograniczją swoje budżety, a domy mediowe kierują je do jednej stacji i najczęściej jest to TVP — tłumaczy Marta Kruk, kierownik działu zakupu mediów w domu mediowym MediaVest.

Przykładem może być umowa TVP z domem mediowym OMD. Dzięki niej większość budżetów klientów OMD trafia do telewizji publicznej.

Wzrost wpływów notuje cała branża. W dwóch pierwszych kwartałach 2000 roku stacje telewizyjne zarobiły na reklamach 2098 mln zł. W tym roku jest to już 2973 mln zł (wzrost o 42 proc.)

— Telewizyjni reklamodawcy korzystają ze sporych upustów. W rzeczywistości wpływy stacji telewizyjnych są o 30-50 proc. niższe — zauważa Edyta Łyszkowska z AGB Polska.

Jej zdaniem, po uwzględnieniu inflacji i upustów może się okazać, że realne wpływy TVP nie będą wyższe niż w ubiegłym roku.

Marta Kruk twierdzi, że wzrost zainteresowania reklamą telewizyjną może w znacznej mierze wynikać z zapowiadanego wprowadzenia ograniczeń reklamy piwa.

— Od marca, kiedy groźba wprowadzenia zakazu stała się realna, obserwujemy gwałtowny wzrost liczby emisji spotów reklamujących piwo — dodaje Marta Kruk.

Po raz pierwszy w raportach pojawiła się TV Puls. W ciągu czterech miesięcy reklamowe wpływy stacji wyniosły 7,4 mln zł. W tym czasie udział TV Puls w rynku kształtował się na poziomie 0,3 proc.