Start-upy wprowadzają AI do ubezpieczeń

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2021-07-12 20:00

Cyfryzacja coraz mocniej wkracza do sektora ubezpieczeniowego. Młode firmy technologiczne wypatrzyły nisze na rynku i próbują je zagospodarować.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie technologiczne koncepty wprowadzają młodzi innowatorzy do sektora ubezpieczeniowego
  • jakie mają plany rozwoju
  • po jakie rozwiązania sięgnęli już najwięksi gracze na rynku ubezpieczeń.

Z analiz przeprowadzonych przez International Data Corporation (IDC) i firmę Liferay wynika, że wydatki na rozwiązania IT w sektorze ubezpieczeniowym będą rosły o 6 proc. w skali roku (compound annual growth rate – skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) i już w 2024 r. globalnie mogą osiągnąć 135 mld USD. Trend wzrostowy wzmacnia m.in. zainteresowanie ubezpieczycieli optymalizacją usług i rozwiązaniami ułatwiającymi obsługę klienta. Powiększająca się przestrzeń rynkowa zachęca do działania młode firmy technologiczne.

Cyfryzacja dla aktuariuszy

Przykładem jest spółka Quantee, świadcząca usługi programistyczne i tworząca rozwiązania z obszaru insurtech. Po trzech latach aktywności biznesowej szykuje się do inwestycyjnej rundy seed. Będzie zabiegać o kapitał na rozwój platformy ActuAI i ekspansję zagraniczną.

ActuAI wprowadza do firm ubezpieczeniowych sztuczną inteligencję jako element wspierający pracę aktuariuszy (specjalizujących się w szacowaniu ryzyka, obliczaniu wartości projektów finansowych obarczonych ryzykiem itp.), a także działów wyceny produktów ubezpieczeniowych. Na prace nad systemem spółka Quantee otrzymała już dofinansowanie w wysokości ok. 1 mln EUR od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w ramach tzw. szybkiej ścieżki.

W poszukiwaniu kapitału
W poszukiwaniu kapitału
Dawid Koczyk, założyciel i prezes Quantee, zapowiada, że jego spółka przystąpi niebawem do inwestycyjnej rundy seed. Twierdzi, że już teraz spotyka się z zainteresowaniem funduszy venture capital.
materiały prasowe

- ActuAI komercjalizujemy od lutego 2021 r. Rozpoczęliśmy pilotażowe projekty wdrożeniowe w pięciu firmach, także spoza Polski – informuje Dawid Koczyk, założyciel i prezes Quantee.

Nazwy zleceniodawców nie są ujawniane. Quantee miało okazję nawiązać kontakty za granicą, uczestnicząc w programie akceleracyjnym Plug and Play w Monachium.

Spółka powstała w 2018 r. (z czasem do założyciela dołączyli dwaj wspólnicy). Utrzymuje się z działalności usługowej, jej roczne przychody przekraczają 1 mln zł. Jednym z klientów jest Komisja Nadzoru Finansowego - Quantee wygrało przetarg na budowę modeli uczenia maszynowego do wyceny rezerw techniczno-ubezpieczeniowych. Dawid Koczyk liczy, że działalność ActuAI wpłynie na wzrost przychodów już w 2021 r.

Ubezpieczenie od pogody

Potencjał sektora insurtech dostrzegła także Climatica.

– W ostatnich latach firmy ubezpieczeniowe dużo inwestowały w innowacje i cyfryzację. Upowszechniły się m.in. aplikacje mobilne wspierające proces likwidacji szkód, jak Warta Mobile, cyfrowe usługi dla klientów, takie jak PZU GO, czy chatboty wykorzystywane w obsłudze klientów, jak Allianz ChatBot Messenger. Obserwujemy też postępującą robotyzację procesów back office i coraz szerszy wachlarz nowoczesnych narzędzi, które wspierają agentów w sprzedaży. W obszarze sztucznej inteligencji większość ubezpieczycieli dopiero stawia pierwsze kroki. Wdrożenie takich rozwiązań wymaga unikatowgo know-how, wiąże się z przetwarzaniem dużej ilości danych i budowaniem zaawansowanych modeli opartych na uczeniu maszynowym – zaznacza Tadeusz Prochwicz, prezes Climatiki.

Weź udział w warsztacie online “Alternatywne Spółki Inwestycyjne (ASI) - studium przypadku”, 5 października 2021 >>

Jego zdaniem dobrą praktyką może być łączenie sił firmy ubezpieczeniowej i wyspecjalizowanego start-upu technologicznego. O wejściu Climatiki w takie partnerstwo poinformowano kilka dni temu. Spółka zaproponowała ubezpieczycielowi polisy dla turystów od... złej pogody.

Recepta na niepogodę
Recepta na niepogodę
Tadeusz Prochwicz, prezes Climatiki, do pomysłu wprowadzenia polis pogodowych przekonał Generali. Testuje je w ubezpieczeniach turystycznych, ale już myśli o kolejnych sektorach zależnych od aury.
Tomasz Pikuła

- Nasz start-up w partnerstwie z Generali tworzy ubezpieczenia parametryczne, a do oceny ryzyka wykorzystuje kilkudziesięcioletnią historię danych meteorologicznych oraz zaawansowane techniki, takie jak sieci neuronowe i modele nieliniowe. Połączenie naszej eksperckiej wiedzy w dziedzinie AI i doświadczenia Generali zaowocowało pilotażową ofertą ubezpieczeń od złej pogody na wakacje, ale docelowo nasze rozwiązanie będzie też wsparciem dla innych branż uzależnionych od pogody, jak np. budownictwo, rolnictwo czy eventy - wyjaśnia Tadeusz Prochwicz.