Stłuczka na końcu świata? Ubezpieczyciel już tam jest

Dorota Wojnar
opublikowano: 21-11-2008, 00:00

Auto służbowe tylko wtedy spełnia swoją rolę, gdy jeździ.

Ma w tym pomóc ubezpieczenie. Ale dziś oferta firm ubezpieczeniowych znacznie wychodzi poza standardowe ramy: niektórzy właściciele opcji assistance mogą liczyć nawet na dowiezienie czworonożnego przyjaciela do weterynarza.

kształcie ryneku ubezpieczeniowego aut służbowych decydują dziś przede wszystkim firmy z branży CFM (car fleet management), zajmujące się wynajmem i obsługą flot.

Dyktat firm flotowych

Jak wynika z danych Instytutu Analiz Rynku Flotowego FlotaMonitor, w końcu pierwszej połowy roku 2008 firmy CFM obsługiwały 133 tys. aut. Gdy dodać do tego pojazdy będące własnością firm i zarządzane ich własnymi siłami, ubezpieczyciele mają na co ostrzyć sobie pazurki.

— Długoterminowy wynajem połączony z funkcją zarządzania pojazdami pozwala na stabilne oszacowanie kosztów i uwolnienie od obciążeń związanych z wieloma aspektami obsługi floty pojazdów w firmie, m.in. cała sfera dotycząca likwidacji szkód, przeglądów technicznych, awarii, wymiany opon itd. Dlatego wraz z rozwojem rynku flotowego coraz poważniejszymi partnerami towarzystw ubezpieczeniowych stają się firmy CFM, skupiające wiele tysięcy pojazdów — mówi Krzysztof Żebrowski, kierownik wydziału ubezpieczeń flot samochodowych w Allianz Polska.

Mimo prób zunifikowania oferty ubezpieczeniowej dla firm flotowych wciąż nie powstał jeden standard. Za każdym razem umowę negocjuje się zależnie od wielkości floty i od poziomu jej szkodowości w poprzednich latach.

— Oczywiście istnieją pakiety przygotowane dla flot do 50 pojazdów, z których firmy mogą korzystać bez badania poziomu szkodowości. Ideą pakietu przeznaczonego dla małych flot jest połączenie pojazdów w większą grupę, co powoduje rozproszenie ryzyka ubezpieczeniowego i przekłada się na atrakcyjniejsze ceny — zauważa Artur Zych, wiceprezes spółki BIK Brokers, brokera ubezpieczeń komunikacyjnych.

Właściciele aut służbowych mogą wybierać ubezpieczyciela, choć coraz częściej ubezpieczenie komunikacyjne wraz z assistance jest "dodatkiem" przy zakupie auta. Pierwsza opcja jest o tyle lepsza, że pracodawca może dostosować pakiet do potrzeb pracowników swojej firmy.

Kierowca pod lupą

Podstawowym zadaniem assistance jest zapewnienie ciągłości pracy służbowej floty.

— Stąd niezbędnym elementem każdego pakietu assistance dla sektora CFM jest samochód zastępczy tej samej klasy oferowany często na cały okres trwania naprawy — mówi Piotr Hołoweńko, menedżer ds. rozwoju w Mondial Assistance.

Ubezpieczenie assistance dla flot służbowych zazwyczaj zawiera takie podstawowe usługi, jak holowanie, naprawy mechaniczne i blacharsko-lakiernicze w wybranych warsztatach. Ze względu na stałą współpracę ubezpieczycieli z warsztatami koszty napraw są niższe, dzięki czemu mniej pieniędzy wypływa z polisy AC. Liczy się też czas oczekiwania na naprawę, bo im jest krótszy, tym mniejsze koszty wynajmu auta zastępczego.

— Obsługując proces likwidacji szkód, mamy pełną informację na temat każdej złotówki wypływającej z zakładu ubezpieczeń. A monitorując rodzaje szkód, znamy okoliczności i miejsce wypadku oraz nazwisko kierowcy, który jest jego sprawcą. Pozwala nam to raportować menedżerowi floty stan szkodowości w dowolnym momencie trwania umowy ubezpieczenia. Dodatkowo możemy wyłapać nieprawidłowości, takie jak na przykład kolejne szkody AC tego samego pojazdu, w których wymieniane są te same elementy — mówi Artur Zych.

Czego dusza zapragnie

To długa lista możliwości assistance, ale wciąż niepełna. Można bowiem przebierać w różnych pakietach ubezpieczenia. Dostępne jest m.in. assistance medyczne, biznesowe, samochodowe i techniczne. Dzięki nim można mieć np. osobistego asystenta, informację o natężeniu ruchu i stanie dróg, ochronę prawną, zabezpieczenie samochodu w razie włamania czy zapewnioną dostawę leków.

Niektóre z firm ubezpieczeniowych specjalizują się w nietypowych usługach. Przykładem takiej firmy jest Mondial Assistance, który "szyje usługi na miarę". W ramach prestiżowego serwisu o nazwie concierge, firma gwarantuje pomoc przy wyszukiwaniu pracownika zastępczego, wynajęcie sali konferencyjnej czy rezerwację hotelu dla przedstawiciela handlowego. Jako że opieka medyczna jest jedną z podstawowych aktywności firmy, właściciel odpowiedniego pakietu assistance może liczyć na pomoc także w tej sferze.

— Zatrudniamy 13 lekarzy różnych specjalności, odpowiadających na telefony przez całą dobę 365 dni w roku. Firma dysponuje też latającym ambulansem i zapleczem medycznym na wypadek klęsk żywiołowych i katastrof. Do tej pory rozwiązanie sprawdziło się doskonale w katastrofie w Egipcie w 1997 r., rok później w Kenii, w 2003 r. na Bali i w 2005 r. w Tajlandii — mówi Piotr Hołoweńko.

Od holowania po wezwanie ślusarza

Zależnie od typu pakietu ubezpieczenia i assistance, poszkodowany może liczyć na taką pomoc, jak:

- holowanie, sprowadzenie samochodu zastępczego, wynajęcie i sprowadzenie kierowcy zastępczego, organizacja powrotu lub kontynuacji podróży, wynajęcie hotelu, wysyłka części zamiennych;

- w razie wypadku lub nagłego zachorowania w podróży zagranicznej: organizację i pokrycie kosztów usług medycznych, transport do kraju, kontynuację podróży, razie pobytu w szpitalu zwrot kosztów wizyty osoby bliskiej, opieka nad nieletnimi dziećmi, przekazywanie wiadomości, poszukiwanie i ratownictwo w górach lub na morzu, informacje przed podróżą, pomoc na wypadek opóźnienia odlotu;

- pomoc medyczna: dostarczenia leków, transport medyczny do szpitala i do domu, organizacja rehabilitacji, pomoc psychologa, informacja o placówkach służby zdrowia, o działaniu leków, wizyty pielęgniarki i lekarza, opieka domowa po hospitalizacji, prywatna opieka pielęgniarska w szpitalu 24 h na dobę;

- pomoc w domu: organizacja i pokrycie kosztów usług specjalistów (hydraulika, szklarza, elektryka, stolarza, ślusarza, opieka nad dziećmi, pomoc osobom niesamodzielnym, pomoc w pracach domowych osobie, która była hospitalizowana, pogwarancyjna naprawa sprzętów AGD i RTV;

- osobisty asystent: rezerwacja biletów na spektakl czy do kina, organizacja podróży, zamówienie stolika w restauracji, informacje na temat wydarzeń rozrywkowych i kulturalnych, wyników sportowych, warunków drogowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Wojnar

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu