Stłuczka na końcu świata? Ubezpieczyciel już tam jest

Dorota Wojnar
opublikowano: 21-11-2008, 00:00

Auto służbowe tylko wtedy spełnia swoją rolę, gdy jeździ.

Ma w tym pomóc ubezpieczenie. Ale dziś oferta firm ubezpieczeniowych znacznie wychodzi poza standardowe ramy: niektórzy właściciele opcji assistance mogą liczyć nawet na dowiezienie czworonożnego przyjaciela do weterynarza.

kształcie ryneku ubezpieczeniowego aut służbowych decydują dziś przede wszystkim firmy z branży CFM (car fleet management), zajmujące się wynajmem i obsługą flot.

Dyktat firm flotowych

Jak wynika z danych Instytutu Analiz Rynku Flotowego FlotaMonitor, w końcu pierwszej połowy roku 2008 firmy CFM obsługiwały 133 tys. aut. Gdy dodać do tego pojazdy będące własnością firm i zarządzane ich własnymi siłami, ubezpieczyciele mają na co ostrzyć sobie pazurki.

— Długoterminowy wynajem połączony z funkcją zarządzania pojazdami pozwala na stabilne oszacowanie kosztów i uwolnienie od obciążeń związanych z wieloma aspektami obsługi floty pojazdów w firmie, m.in. cała sfera dotycząca likwidacji szkód, przeglądów technicznych, awarii, wymiany opon itd. Dlatego wraz z rozwojem rynku flotowego coraz poważniejszymi partnerami towarzystw ubezpieczeniowych stają się firmy CFM, skupiające wiele tysięcy pojazdów — mówi Krzysztof Żebrowski, kierownik wydziału ubezpieczeń flot samochodowych w Allianz Polska.

Mimo prób zunifikowania oferty ubezpieczeniowej dla firm flotowych wciąż nie powstał jeden standard. Za każdym razem umowę negocjuje się zależnie od wielkości floty i od poziomu jej szkodowości w poprzednich latach.

— Oczywiście istnieją pakiety przygotowane dla flot do 50 pojazdów, z których firmy mogą korzystać bez badania poziomu szkodowości. Ideą pakietu przeznaczonego dla małych flot jest połączenie pojazdów w większą grupę, co powoduje rozproszenie ryzyka ubezpieczeniowego i przekłada się na atrakcyjniejsze ceny — zauważa Artur Zych, wiceprezes spółki BIK Brokers, brokera ubezpieczeń komunikacyjnych.

Właściciele aut służbowych mogą wybierać ubezpieczyciela, choć coraz częściej ubezpieczenie komunikacyjne wraz z assistance jest "dodatkiem" przy zakupie auta. Pierwsza opcja jest o tyle lepsza, że pracodawca może dostosować pakiet do potrzeb pracowników swojej firmy.

Kierowca pod lupą

Podstawowym zadaniem assistance jest zapewnienie ciągłości pracy służbowej floty.

— Stąd niezbędnym elementem każdego pakietu assistance dla sektora CFM jest samochód zastępczy tej samej klasy oferowany często na cały okres trwania naprawy — mówi Piotr Hołoweńko, menedżer ds. rozwoju w Mondial Assistance.

Ubezpieczenie assistance dla flot służbowych zazwyczaj zawiera takie podstawowe usługi, jak holowanie, naprawy mechaniczne i blacharsko-lakiernicze w wybranych warsztatach. Ze względu na stałą współpracę ubezpieczycieli z warsztatami koszty napraw są niższe, dzięki czemu mniej pieniędzy wypływa z polisy AC. Liczy się też czas oczekiwania na naprawę, bo im jest krótszy, tym mniejsze koszty wynajmu auta zastępczego.

— Obsługując proces likwidacji szkód, mamy pełną informację na temat każdej złotówki wypływającej z zakładu ubezpieczeń. A monitorując rodzaje szkód, znamy okoliczności i miejsce wypadku oraz nazwisko kierowcy, który jest jego sprawcą. Pozwala nam to raportować menedżerowi floty stan szkodowości w dowolnym momencie trwania umowy ubezpieczenia. Dodatkowo możemy wyłapać nieprawidłowości, takie jak na przykład kolejne szkody AC tego samego pojazdu, w których wymieniane są te same elementy — mówi Artur Zych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Czego dusza zapragnie

To długa lista możliwości assistance, ale wciąż niepełna. Można bowiem przebierać w różnych pakietach ubezpieczenia. Dostępne jest m.in. assistance medyczne, biznesowe, samochodowe i techniczne. Dzięki nim można mieć np. osobistego asystenta, informację o natężeniu ruchu i stanie dróg, ochronę prawną, zabezpieczenie samochodu w razie włamania czy zapewnioną dostawę leków.

Niektóre z firm ubezpieczeniowych specjalizują się w nietypowych usługach. Przykładem takiej firmy jest Mondial Assistance, który "szyje usługi na miarę". W ramach prestiżowego serwisu o nazwie concierge, firma gwarantuje pomoc przy wyszukiwaniu pracownika zastępczego, wynajęcie sali konferencyjnej czy rezerwację hotelu dla przedstawiciela handlowego. Jako że opieka medyczna jest jedną z podstawowych aktywności firmy, właściciel odpowiedniego pakietu assistance może liczyć na pomoc także w tej sferze.

— Zatrudniamy 13 lekarzy różnych specjalności, odpowiadających na telefony przez całą dobę 365 dni w roku. Firma dysponuje też latającym ambulansem i zapleczem medycznym na wypadek klęsk żywiołowych i katastrof. Do tej pory rozwiązanie sprawdziło się doskonale w katastrofie w Egipcie w 1997 r., rok później w Kenii, w 2003 r. na Bali i w 2005 r. w Tajlandii — mówi Piotr Hołoweńko.

Od holowania po wezwanie ślusarza

Zależnie od typu pakietu ubezpieczenia i assistance, poszkodowany może liczyć na taką pomoc, jak:

- holowanie, sprowadzenie samochodu zastępczego, wynajęcie i sprowadzenie kierowcy zastępczego, organizacja powrotu lub kontynuacji podróży, wynajęcie hotelu, wysyłka części zamiennych;

- w razie wypadku lub nagłego zachorowania w podróży zagranicznej: organizację i pokrycie kosztów usług medycznych, transport do kraju, kontynuację podróży, razie pobytu w szpitalu zwrot kosztów wizyty osoby bliskiej, opieka nad nieletnimi dziećmi, przekazywanie wiadomości, poszukiwanie i ratownictwo w górach lub na morzu, informacje przed podróżą, pomoc na wypadek opóźnienia odlotu;

- pomoc medyczna: dostarczenia leków, transport medyczny do szpitala i do domu, organizacja rehabilitacji, pomoc psychologa, informacja o placówkach służby zdrowia, o działaniu leków, wizyty pielęgniarki i lekarza, opieka domowa po hospitalizacji, prywatna opieka pielęgniarska w szpitalu 24 h na dobę;

- pomoc w domu: organizacja i pokrycie kosztów usług specjalistów (hydraulika, szklarza, elektryka, stolarza, ślusarza, opieka nad dziećmi, pomoc osobom niesamodzielnym, pomoc w pracach domowych osobie, która była hospitalizowana, pogwarancyjna naprawa sprzętów AGD i RTV;

- osobisty asystent: rezerwacja biletów na spektakl czy do kina, organizacja podróży, zamówienie stolika w restauracji, informacje na temat wydarzeń rozrywkowych i kulturalnych, wyników sportowych, warunków drogowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Wojnar

Polecane