Stocznia Szczecińska zainwestuje 93 mln zł

opublikowano: 08-06-2017, 22:00

Spółka przygotowuje się do budowy promu dla PŻB. Najpierw jednak musi sporo zainwestować. W kolejce czekają następni armatorzy.

Na 23 czerwca zaplanowano położenie stępki pod prom pasażersko-samochodowy dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB). Jego koszt oszacowano na ponad 400 mln zł. Pieniądze na inwestycje zapewni Polski Fundusz Rozwoju oraz PKO BP. Prom będzie wykonywany na terenach dawnej Stoczni Szczecińskiej, którymi zarządza Szczeciński Park Przemysłowy (SPP) z Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jednak aby zrealizować prestiżowy kontrakt, spółka potrzebuje inwestycji w odbudowę potencjału.

Zobacz więcej

Fot. Forum

— Potrzeby oszacowaliśmy na 93 mln zł — mówi Andrzej Strzeboński, prezes SPP.

Nie ustalono jeszcze, czy fundusze będą pochodziły z dokapitalizowania przez właściciela, czy z innych źródeł. Polska Grupa Zbrojeniowa zakłada, że kontrakt będą wykonywać pracownicy firm dzierżawiących tereny dawnej stoczni, ale możliwy jest też wariant zlecenia części prac stoczniom trójmiejskim, także należącym do grupy i dostarczanie sekcji do montażu w Szczecinie.

Andrzej Strzeboński zapewnia, że już przy przygotowaniach do realizacji zamówienia pracuje 2 tys. osób. Jeśli realizacja kontraktu się powiedzie, stocznia może w ramach opcji zbudować jeszcze jeden prom dla PŻB. Doinwestowanie stoczni jest ważne również dlatego, że zamówienia chcą na jej terenie ulokowaćtakże inni armatorzy. Paweł Brzezicki, który z funkcji wiceministra gospodarki morskiej został oddelegowany do przeprowadzenia restrukturyzacji Polskiej Żeglugi Morskiej, zapowiada, że najpierw przeprowadzi w tej spółce proces naprawczy związany m.in. z ograniczeniem wynagrodzeń i redukcją liczby pracowników naziemnych, a następnie poszuka funduszy na inwestycje.

— Planujemy zamówienie czterech promów — informuje Paweł Brzezicki. Ma nadzieję, że pierwszy może być zamówiony już w 2020 r. Twierdzi też, że obecnie budowane promy dla PŻB będą wykonywane na bazie projektów, jakie kilka lat temu przygotowano dla PŻM. Promy mają mieć podwójny napęd i wykorzystywać m.in. LNG.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy