Właściciel Ströer Polskazamierza przejąć Europlakat Polska. Problem w tym, że wejściem do jednego z większych graczy na rynku reklamy zewnętrznej zainteresowani są też inwestorzy finansowi.
Na polskim rynku reklamy zewnętrznej może dojść do fuzji dwóch znaczących spółek — Grupy Ströer i Europlakat Polska. Deutsche Stadte Medien, który dysponuje pakietem większościowym akcji Europlakatu Polska (51 proc.), podjął decyzję o wycofaniu się z rynków Europy Wschodniej i wystawił swoje spółki na sprzedaż. Decyzja DSM nie jest podobno wynikiem kryzysu na rynku reklamy zewnętrznej, ale większość spółek — w tym Europlakat Polska — poniosła w 2001 r. straty. Udziałami w Europlakat Polska jest zainteresowany Ströer Out-Of-Home Media, właściciel kilku spółek działających w naszym kraju pod szyldem Ströer Polska.
— Nie wiem, kiedy można się spodziewać zakończenia negocjacji — mówi Janusz Malinowski, prezes Grupy Ströer, a wcześniej — uwaga! — szef Europlakat Polska.
Jeżeli niemiecki właściciel Grupy Stöer porozumie się z DSM, na polskim rynku dojdzie do fuzji Europlakatu i Ströer Polska. Problem w tym, że pośrednio udziały w Europlakacie Polska posiada JC Decaux, konkurent Ströera.
Prezes Europlakat Polska, Marek Kuzaka, spokojnie podchodzi do tych doniesień.
— Ströer nie jest jedyną firmą zainteresowaną przejęciem udziałów DSM w Europlakacie — mówi Marek Kuzaka.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że o udziały DSM ubiega się kilku inwestorów finansowych. Dużo ma się wyjaśnić po WZA spółki, które odbędzie się w tym tygodniu.
Drugą spółką z branży, której losy ciągle się ważą, jest Grupa Outdoor. Kontrolujący ją zarząd austriackiej firmy Outdoor Ankündigung Gesellschaft postanowił niedawno, że pozostanie na polskim rynku. Poszuka sobie jednak partnera.
— Raczej nie będzie to Ströer. Mieliśmy już okazję współpracować — mówi Lech Kaczoń, prezes Grupy Outdoor.
Kilka lat temu Ströer i Outdoor podzieliły się udziałami jednej z małych spółek, ale współpraca się nie układała i do aliansu nie doszło.
Nie ulega jednak wątpliwości, że kluczowe znaczenia dla kształtu polskiego rynku reklamy zewnętrznej będzie miał wynik negocjacji AMS, największej spółki reklamy zewnętrznej w Polsce, z Agorą.
— Przedstawiciele Agory podkreślają, że interesuje ich wejście na rynek outdoorowy, a nie wejście do AMS, mimo że takie rozwiązanie jest najbardziej prawdopodobne. Oznacza to jednak, że Agora może ostatecznie kupić udziały w innej spółce — mówi Marcin Wróblewski, analityk DM BZ WBK.
Jego zdaniem, sprzyjać temu mogą zapowiadane ruchy konsolidacyjne. Fuzje pozwolą na ograniczenie kosztów i przedstawienie bardziej atrakcyjnej oferty handlowej.