
Tomasz Suchański jest prezesem Grupy Żabka od marca 2016 r. Wcześniej przez lata był związany z różnymi spółkami grupy Jeronimo Martins: w latach 2011-14 był dyrektorem generalnym Biedronki, a przed przyjazdem do Polski w 2005 r. pracował na rynku międzynarodowym, zajmując się portugalskimi sieciami grupy Jeronimo Martins. W 2003 r. objął funkcję dyrektora finansowego sieci hurtowni Recheio, a wcześniej jako członek działu finansowego zajmował się supermarketami Pingo Doce oraz hipermarketami Feira Nova. Jest absolwentem Wydziału Zarządzania na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, Stanford University oraz międzynarodowej INSEAD Business School.
Pandemia od blisko dwóch lat wpływa na życie każdego z nas. Nikt nie spodziewał się, że jeden z największych kryzysów naszych czasów będzie trwał tak długo. Mimo że nauczyliśmy się funkcjonować w obecnym świecie, elastycznie zarządzać organizacją, korzystać z narzędzi technologicznych czy uwzględniać w planach różne scenariusze wydarzeń, to nadal bardzo dużym wyzwaniem dla pracodawców jest budowanie w firmach kultury organizacyjnej. Szczególnie jest to trudne, jeżeli zależy nam na rozwoju firmy takiej jak Żabka, opartej na różnorodności i przynależności, w której pracownicy mogą się rozwijać na miarę swoich ambicji w środowisku przyjaznym tworzeniu przełomowych rozwiązań.
Pandemia osłabiła pozycję młodych pracowników na rynku pracy — niemal co drugi uważa, że z powodu pandemii ma mniejsze możliwości rozwoju kariery zawodowej. Co ciekawe, większość woli pracować z biura niż z home office, a jednocześnie 1/3 chce mieć możliwość zdalnej pracy. Dlatego w naszej firmie wprowadziliśmy możliwość pracy zdalnej od momentu ogłoszenia pandemii, a dzięki organizacji spotkań w formule town hall mogliśmy cały czas mieć kontakt z pracownikami, na bieżąco odpowiadać na ich pytania i informować o projektach. Słuchamy naszych pracowników, dlatego praca hybrydowa jest jednym z proponowanych przez nas modeli pracy. Daje to możliwość wykonywania zadań w sposób elastyczny, dostosowany do ich potrzeb. Ten sposób pracy stanie się jednym ze standardowych modeli oferowanych w przyszłości przez firmy.
Jakie będą kluczowe trendy? Co będzie największym wyzwaniem? Odpowiedzi udziela 15 znanych przedsiębiorców i menedżerów.
Wejdź na https://www.pb.pl/conasczeka2022/
Trudna sytuacja związana z pandemią COVID-19 z pewnością wzmocniła trendy rynkowe widoczne już wcześniej. Jednym z najważniejszych jest rozwój technologiczny, szczególnie w obszarze e-commerce. Klienci szukają szybkich, wygodnych rozwiązań opartych na e-commerce i chętniej korzystają z dostaw posiłków do domu. W efekcie coraz szybciej będzie rósł segment kateringu dietetycznego, z którego wywodzą się należące do Grupy Żabka Maczfit oraz platforma Dietly.pl.
Jako Grupa Żabka uczestniczymy w rewolucji na rodzimym rynku handlowym, którą przyniosły usługi q-commerce, oferujące możliwość zakupów z natychmiastową dostawą, realizowane z tzw. dark store, czyli małych, lokalnych magazynów. Klienci pokochali „ekstremalną wygodę” i zakupy „na już”, choć jeszcze kilka lat temu takim pomysłom wróżono małe powodzenie biznesowe ze względu na wyzwania logistyczne. Rozwojowi q-commerce z pewnością będzie sprzyjała postępująca urbanizacja oraz coraz wyższe kompetencje cyfrowe społeczeństwa. Wygoda i czas stały się walutą naszej ery, dlatego rozwiązania w formule q-commerce, takie jak aplikacja Żabka Jush, będą ewaluować i jeszcze lepiej dostosowywać się do oczekiwań klientów.
Zwrot ku technologii przełoży się także na kolejne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji oraz nowych zaskakujących rozwiązaniach, ułatwiających np. komunikację czy szybką obsługę klientów. W Żabce intensywnie pracujemy nad takimi rozwiązaniami i już dziś nasi franczyzobiorcy na co dzień korzystają z aplikacji do zarządzania sklepem Cyberstore czy kas samoobsługowych, które wspierają pracę sprzedawców i umożliwiają im skupienie się na innych zadaniach w sklepie. Trend technologiczny będzie się wzmacniał, to na nim będą budowane przewagi konkurencyjne firm.
W branży handlowej w najbliższym czasie możemy się spodziewać kolejnych unikatowych rozwiązań, które będą zmieniać doświadczenie klientów i na nowo definiować szybkość zakupów. Przykładem takiej innowacji jest z pewnością bezobsługowa Żabka Nano, do której można wejść dzięki aplikacji żappka lub karcie kredytowej. Koncept stworzony przez ekspertów Żabki Future, przy wykorzystaniu technologii AiFi, pozwala na zakupy w kilka sekund — klienci zabierają produkt z półki i wychodzą, a płatność dokonywana jest automatycznie.
Żabki Nano są zasilane zieloną energią, co jest konsekwencją naszego podejścia do prowadzenia biznesu opartego na odpowiedzialności i zrównoważonym rozwoju. Wchodząc w 2022 r., nie sposób pominąć mega trendu sustainability, który jako temat dotyczący każdego z nas jest i pozostanie jednym z priorytetowych. Fakty są bardzo niepokojące — spośród 50 najbardziej zanieczyszczonych miejscowości w Unii Europejskiej aż 36 leży na terenie Polski. Dlatego tak ważne są działania międzysektorowe oraz świadomość, jaką rolę powinny odegrać firmy o takiej skali i oddziaływaniu na otoczenie jak Grupa Żabka. W ramach grupy ogłosiliśmy Strategię odpowiedzialności, w której zadeklarowaliśmy osiągnięcie do 2025 r. celów dekarbonizacji, naukowo zweryfikowanych i zatwierdzonych przez międzynarodową inicjatywę Science Based Targets. Jesteśmy pierwszą siecią handlową w Polsce, która została w ten sposób zweryfikowana. Liczymy, że w kolejnych latach dołączą do nas inne firmy. Kolejną z wielu podjętych przez nas inicjatyw w tym roku było wyeliminowanie ze sklepów zbędnych, jednorazowych materiałów z plastiku i zastąpienie ich w pełni biodegradowalnymi, co pozwoliło nam na redukcję zużycia plastiku aż o 1000 ton rocznie.
W 2022 r. i w kolejnych latach kwestie środowiskowe i odpowiedzialność społeczna staną się podstawą myślenia o tym, jak tworzyć finansową i pozafinansową wartość firmy. Bez względu na branżę i kraj odpowiedź na społeczne oczekiwania w tym zakresie to największe wyzwanie najbliższych lat.