Szczecińska Stocznia Remontowa "Gryfia" odnotowała w 2005 r. zysk netto w wysokości 4 mln zł - poinformował w środę PAP rzecznik prasowy stoczni Paweł Prus. To najlepszy wynik wśród polskich stoczni remontowych, których większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa - dodał. Jak powiedział, w 2004 roku firma miała straty blisko 13 mln zł.
"Przychody stoczni ze sprzedaży w ubiegłym roku wyniosły 145 mln zł. Jest to wynik wyższy o ok. 15 mln zł niż zakładany" - podkreślił Prus.
"Gryfia" wyremontowała w 2005 r. 205 statków, w 2004 r. - 207 jednostek.
Największą sprzedaż (około 30 proc. obrotu, 98 wyremontowanych jednostek), stocznia uzyskała tradycyjnie dzięki współpracy z armatorami niemieckimi. Od wielu lat w czołówce jej kontrahentów są również armatorzy z Norwegii, Wielkiej Brytanii i Cypru. Stałymi klientami, ale o mniejszym udziale w przychodach, są także armatorzy z Holandii, Islandii, Szwecji, Grecji i Rosji. Nieduży natomiast jest udział remontów wykonywanych dla armatorów krajowych.
W ub.r. nie uległa zasadniczym zmianom wielkość zatrudnienia w "Gryfii"- wynosiło ono w grudniu 1.205 osób. W 2005 roku w porównaniu do roku 2001 przeciętne miesięczne wynagrodzenie wzrosło o 560 zł, tj. o 22 proc. Wzrost średniego wynagrodzenia wystąpił we wszystkich grupach zatrudnienia.
Na początku 2005 r. stocznia podpisała kontrakt na budowę 5 statków patrolowych dla Norweskiej Straży Przybrzeżnej, z opcją na kolejnych 5 jednostek. Pierwszy patrolowiec został zwodowany na początku stycznia br. "Podpisanie tak poważnego, długoterminowego kontraktu wpłynęło na wzrost zainteresowania stocznią na rynku europejskim" - podkreślił Prus.
Jak wyjaśnił, spółka zanotowała istotny wzrost zapytań ofertowych, głównie dotyczących budowy małych statków przeznaczonych do zadań specjalnych.
"W 2006 r. +Gryfia+ planuje po raz pierwszy w historii zrównać wielkości wpływów z nowych budów z wielkością przychodów za remonty i przebudowy" - poinformował rzecznik. By to osiągnąć firma chciałaby wejść na nowe rynki azjatyckie i pozyskać tam klientów. W jej planach jest też ewentualne rozszerzenie wsółpracy z armatorami rosyjskimi.
Jednym z najważniejszych zadań na rok 2006 jest prywatyzacja "Gryfii" - podkreślił Prus. W ostatnim czasie została powołana przez pracowników stoczni Grupa Inicjatywna, która ma wspomóc prywatyzację przedsiębiorstwa.
Opracowana przez zarząd koncepcja prywatyzacji zakłada prywatyzację stoczni z udziałem głównie pracowników jako przyszłych inwestorów i akcjonariuszy. Ostateczna decyzja o rozpoczęciu przygotowań i samego procesu prywatyzacji należy do właściciela stoczni, czyli Ministra Skarbu Państwa - poinformował rzecznik.