Szefie, wyciągnij człowieka z izolacji

opublikowano: 27-01-2021, 15:08

Im bardziej osamotnieni mogą czuć się pracownicy, tym bardziej trzeba się o nich zatroszczyć.

Zamknięte restauracje, praca zdalna, nawoływanie do pozostawania w domu… Dla niektórych z nas lockdown mógłby trwać w nieskończoność. Inni (zapewne większość) coraz gorzej znoszą izolację, bo człowiek to zwierzę stadne lub – jeśli wolicie – istota społeczna.

Presja:
Presja:
Gorsza od pandemii koronawirusa jest ta spod znaku izolacji i strachu.
Adobe Stock

Jeszcze przed marcem zeszłego roku mówiło się o epidemii samotności. COVID-19 doprowadził do nasilenia tego zjawiska. Tymczasem poczucie odosobnienia jest równie szkodliwe jak rak – alarmują psycholodzy kliniczni z Uniwersytetu Alabamy. Zwiększa ono śmiertelność w takim samym stopniu co otyłość czy wypalanie 15 papierosów dziennie – dodaje Julianne Holt-Lunstad z Uniwersytet Brighama Younga po analizie 70 badań naukowych. A Nicole Valtorty z Uniwersytetu Newcastle twierdzi, że prawdopodobieństwo ataku serca u „wyizolowanych” rośnie o 29 proc., zaś zagrożenie udarem – o 32 proc.

Jak ratować się przed destrukcyjnymi skutkami osamotnienia? Zdaniem Katarzyny Janczuk, trenerki rozwoju osobistego, w złagodzeniu stresu wynikającego z ograniczenia kontaktów międzyludzkich może pomóc ruch na świeżym powietrzu.

– Nie siedźmy cały czas w czterech ścianach. Warto od czasu do czasu pospacerować lub pobiegać w parku, lesie, na osiedlu. Dzięki wysiłkowi fizycznemu nasz organizm wytwarza więcej serotoniny, czyli hormonu szczęścia, który pomaga nam przepędzić smutki, zmartwienia i lęki – tłumaczy Katarzyna Janczuk.

Równie skutecznym antydepresantem są książki. Czytanie rozwiązuje problemy z koncentracją, poprawia pamięć, spowalnia bicie serca. Tylko się cieszyć, że w dobie pandemii spadek czytelnictwa w Polsce wyhamował – wynika z danych Biblioteki Narodowej.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Zdrowotne walory dobrej lektury przetestowałem wiele razy na własnej skórze. Kiedy słucham audiobooka, odgradzam się od nadmiaru bodźców, wyciszam swój umysł i zapominam o codzienności. Lepszej terapii chyba jeszcze nikt nie wymyślił – mówi Adam Bodziak, specjalista ds. PR.

Zalety dobrej literatury docenia także Katarzyna Janczuk. Identyfikacja z fikcyjnym bohaterem przynajmniej do pewnego stopnia rekompensuje brak interakcji w świecie rzeczywistym – twierdzi. Ale nie ma wątpliwości, że nic nie zastąpi kontaktu z prawdziwymi ludźmi.

– Wiele złego powiedzieliśmy o nowych technologiach. Rzekomo są narzędziem alienacji, bo pod pozorem budowy więzi wytwarzają społeczną pustkę. Może w odniesieniu do niektórych relacji jest to prawdą. Nie wyobrażam sobie jednak, co stałoby się w ostatnich kwartałach z nami bez smartfonów, komunikatorów i mediów społecznościowych – zwraca uwagę trenerka.

Każdy powinien dbać o swój dobrostan. Ale czy sam?

– Pracodawcy mają teraz świetną okazję do okazania pracownikom zainteresowania i troski. Sposoby mogą być różne, nie tylko finansowe: częstsze rozmowy szefa z zespołem, chwalenie podwładnych, zapewnianie, że ich stanowiska są niezagrożone – uważa Adam Bodziak.

Jedną z metod wsparcia może być wysłanie pracownikom do domów paczek z owocami i innymi zdrowymi produktami.

– Dostajemy pozytywne opinie z firm, które wdrożyły już to rozwiązanie. Pomysł pakietów odpornościowych przypadł do gustu zarówno obdarowującym, jak i obdarowanym – komentuje Jacek Kwiecień, dyrektor zarządzający firmy Dailyfruits, która oferuje takie produkty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane