Sześć sposobów na motywowanie pracowników

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-03-21 20:00

Wyznaczanie celów, awanse i pochwały zwiększają zaangażowanie w wykonywane obowiązki, ale nie oddziałują na wszystkich w równym stopniu. Szef powinien wiedzieć, jak wpłynąć na konkretnego podwładnego.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego motywowanie pracowników jest ważne?
  • W jaki sposób przedsiębiorca może motywować swoich pracowników?
  • Jakie nagrody mogą zwiększyć zaangażowanie pracowników w wykonywane obowiązki?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Motywacja wpływa na zaangażowanie pracowników w wykonywane zadania służbowe – są zadowoleni z posiadanych obowiązków i bardziej produktywni. Dlatego, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, szef powinien dbać o utrzymanie motywacji i zaangażowania pracowników. Tymczasem, jak wynika z raportu „State of the Global Workplace 2023” opracowanego przez Gallup Institute, zaledwie 14 proc. Polaków deklaruje zaangażowanie w pracę.

Jak to zmienić? Warto skupić się na niektórych obszarach, które są kluczowe dla utrzymania właściwego poziomu motywacji pracowników. Trzeba jednak pamiętać, że na każdego działają inne czynniki i bodźce, dlatego stosowane metody muszą być dopasowane do indywidualnych potrzeb i oczekiwań członków załogi.

Jasno określona kultura firmy

Po pierwsze, przedsiębiorcy powinni pamiętać o tym, że jasno określona kultura firmy to fundament dla zmotywowanych pracowników. Sprzyja ona poczuciu przynależności, celu i wspólnoty, co skutkuje większym zaangażowaniem w wykonywane obowiązki służbowe.

– Kiedy pracownicy czują się częścią czegoś znaczącego, zgodnego z ich wartościami, entuzjazm pojawia się u nich naturalnie. Przedsiębiorcy, którzy chcą zmotywować zatrudnionych do działania, powinni brać pod uwagę ich pomysły i spostrzeżenia na temat rozwoju firmy. Tym samym pokazują, że zdanie pracowników się liczy i że mają oni realny wpływ na wyniki zespołu, który współtworzą – komentuje Paulina Zielińska-Trojakowska, menedżer ds. marketingu w firmie Trokotex.

Kolejnym sposobem na zwiększenie motywacji pracowników jest docenianie ich osiągnięć. Może ono przybierać formę przykładowo pochwał, nagród pieniężnych, kart podarunkowych, wyróżnień, dodatkowych dni wolnych lub elastycznych godzin pracy. Stanowią one namacalne uznanie za wysiłek wkładany w rozwój firmy.

Bardzo ważne - choć często trudne do realizacji i bardzo pracochłonne - jest stworzenie przyjaznego środowiska pracy. Wykonywanie obowiązków służbowych w takich warunkach często skutkuje wzajemnym motywowaniem się członków zespołu.

W jaki jeszcze sposób szef może wpływać na wzrost zaangażowania podwładnych i ich zadowolenie z pracy? Pomocne będzie ustalanie osiągalnych wyników i sprecyzowanie oczekiwań. Według teorii dr Edwina Locke podstawowym źródłem motywacji człowieka jest pragnienie osiągnięcia konkretnego celu. Pracownicy, którzy otrzymują sprecyzowane oczekiwania, częściej przykładają się do wykonywanych zadań. Kolejnym sposobem motywowania zatrudnionych jest uświadamianie, że ich wysiłki przyczyniają się do rozwoju i sukcesu firmy.

Poznaj program konferencji “Recruitment Days 2024” >>

Rozwój kariery

Szef może oddziaływać na efektywność działań podwładnych poprzez wspieranie ich rozwoju i kariery - możliwość awansowania i zwiększania posiadanych kompetencji to dla wielu osób silny czynnik motywacyjny.

– Jeśli pracownicy czują, że nie mają szansy rosnąć i się rozwijać, mogą stać się zniechęceni lub sfrustrowani. Z własnego doświadczenia wiemy, że zapewnienie licznych możliwości ciągłego uczenia się i rozwoju zawodowego daje pracownikom z jednej strony cele, do których realizacji dążą, z drugiej zaś – odpowiednie narzędzia do ich osiągania – uważa Paulina Zielińska-Trojakowska.

Co jeszcze pomoże szefowi zmotywować podwładnych do działania? Transparentność wobec członków zespołu. Chodzi przede wszystkim o uczciwą komunikację, która buduje zaufanie i pewność siebie wśród pracowników firmy. Transparentność obejmuje również udzielanie zatrudnionym informacji zwrotnej na temat osiąganych wyników - zarówno indywidualnych, jak i z zespołem. Pomaga to pracownikom poznać ich mocne strony i te słabe, które wymagają rozwoju.