Pandemia sprawiła, że pracownicy musieli zostać odpowiednio przygotowani do korzystania z narzędzi online i komunikacji cyfrowej. Pojawiło się również zapotrzebowanie na działania mające zapewnić firmom cyberbezpieczeństwo. Równocześnie niezbędne stało się dbanie o dobrostan psychiczny kadry. Wszystko to skutkowało prawdziwą rewolucją na rynku szkoleniowym i pojawieniem się zupełnie nowych tematów warsztatów, takich jak np. umiejętność zarządzania zespołem rozproszonym.
Standardem stało się podnoszenie kompetencji pracowników w trybie online. Wbrew pozorom zajęcia internetowe niczym nie odbiegają pod względem jakościowym od szkoleń stacjonarnych, a cechuje je większa dostępność. Trzeba dodać, że oczekiwania pracowników względem szkoleń wzrosły. Specjaliści szanują swój czas, dlatego oczekują wysokojakościowych warsztatów, które będą prowadzone w angażujący sposób.
Jak wynika z raportu „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności”, przygotowanym przez Altkom Akademię, pracownicy nie chcą uczestniczyć w całodniowych zajęciach. Ponad połowa z nich najchętniej wybiera warsztaty podzielone na moduły i kursy rozłożone w czasie, np. na 3-4 dni, po kilka godzin dziennie i w godzinach pracy. Z kolei firmy preferują szkolenia całodniowe (57 proc.).
Specjaliści woleliby uczestniczyć w zajęciach stacjonarnych lub wyjazdowych (55 proc), które jednak dla pracodawców wiążą się z większymi kosztami. Dochodzi zatem do sytuacji, gdy oczekiwania pracodawców i podwładnych względem organizacji zajęć są nieco inne.
Poznaj aktualne konferencje i warsztaty “Pulsu Biznesu” >>
– W tej sytuacji pomocnym rozwiązaniem mogą być szkolenia hybrydowe. Na przykład rozpoczynające się dobrze przygotowanym webinarem, następnie byłaby praca indywidualna w formie e-learningu, konsultacje z trenerem, a na koniec podsumowanie w formie webinaru – radzi Magdalena Jasińska, ekspert ds. e-learningu z Altkom Akademii.
Pojawiło się też zapotrzebowanie na nowe tematy szkoleniowe. Dużym zainteresowaniem cieszą się warsztaty związane z zarządzaniem projektami (51 proc.) i zespołem (43 proc.). Jest popyt również na kursy dotyczące umiejętności komunikacyjnych w zespole (41 proc.). Bardziej popularne są także szkolenia z dbania o zdrowie psychiczne pracowników.
– Tematyka związana z wellbeingiem zyskała na znaczeniu. Problemy wynikające z obawy o bezpieczeństwo, poziom życia, powodują, że zarządzanie zespołem i wspieranie pracowników jest bardzo ważnym elementem pracy – mówi Natalia Gozdowska, dyrektor ds. rozwoju biznesu z Altkom Akademii.
Rosnącym zainteresowaniem cieszą się także zajęcia z cyberbezpieczeństwa. Zdaniem ekspertów w przyszłości na popularności zyska tematyka sztucznej inteligencji i chmury obliczeniowej.