Sztuczna inteligencja na usługach firmy

Patrycja Łuszczyk/Materiał partnera
opublikowano: 2017-10-10 22:00
zaktualizowano: 2017-10-10 19:32

Rozwiązania big data to teraźniejszość zarządzania ryzykiem, jego przyszłością ma być sztuczna inteligencja (AI).

Pytanie, jak ryzykowne jest to, by roboty przejmowały kontrolę nad procesami dziejącymi się w organizacjach, i czy człowiek będzie w stanie nad tym zapanować?

Uczestnicy panelu rozmawiali o tym, jak już dzisiaj pomagają nam w radzeniu sobie z ryzykiem rozwiązania big data i jaka przyszłość czeka, jeśli wykorzystamy w zarządzaniu ryzykiem sztuczną inteligencję. Nowoczesne rozwiązania już wkraczają do polskich firm.

Firmy otwierają się na innowacyjność

— Otworzyliśmy się na start-upy, które proponują rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Obecnie jesteśmy na etapie akceleracyjnym dwóch projektów, ale już dzisiaj możemy powiedzieć, że doskonale zdajemy sobie sprawę, jakie korzyści, szczególnie jeśli chodzi o szybkość analizy danych, mogą przynieść nowe technologie — zauważyła Anna Trojanowska, kierownik działu innowacji w departamencie innowacji i rozwoju biznesu PGNiG. Podobnie jest w branży chemicznej.

— Ze względu na planowanie eksploatacji maszyn i możliwości ich wykorzystania jesteśmy zwolennikami wdrażania nowych rozwiązań, pod warunkiem że są one skuteczne. Nie wyobrażamy sobie jednak, żeby mogła ona całkowicie zastąpić człowieka w procesach przemysłowych. Mogłaby ona jednak okazać się dla niego idealnym wsparciem lub też stanowić doskonały system przewidywania i analizowania zdarzeń — zaznaczył Jarosław Ptaszyński, członek zarządu i dyrektor operacyjny we włocławskim Anwilu.

Nie przekroczyć granicy

Przyszłość, w której roboty miałyby ułatwiać panowanie nad przedsiębiorstwem i przewidywaniem oraz radzeniem sobie z ryzykiem, wiele osób widzi jednak w ponurych barwach.

— Moim zdaniem, wciąż widać więcej zagrożeń niż korzyści z rozszerzania zastosowania sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach czy różnego rodzaju instytucjach. Podstawową obawą jest taka, że zwyczajnie odbiorą nam one pracę. Ale są też inne rodzaje ryzyka, np. że roboty na podstawie analizy opłacalności konsekwencji podjętej przez nich decyzji będą decydować o ludzkim życiu, co nie wróży niczego dobrego — ostrzegał Maciej Pyznar, szef wydziału ochrony infrastruktury krytycznej Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.

— W tej chwili AI to narzędzie będące pod kontrolą człowieka i mam nadzieję, że tak pozostanie. Człowieka potrzebujemy wszędzie tam, gdzie liczy się jakość, a nie szybkość. Niestety w perspektywie dłuższego czasu nie wiem, czy człowiek będzie stuprocentowo decyzyjny, ale pewien jestem, że nie zabraknie jego obecności w procesach — uspokajał Tomasz Huś, prezes PZU LAB.

Jedną z branż, która już dzisiaj może potrzebować tego typu procesów, jest HR. — Bardzo głośno powinno mówić się o tym, że zarówno big data, jak i w przyszłości sztuczna inteligencja będą mogły wspomóc działy HR. Wszechobecne rotacje rujnują finansowo wiele firm. Pomóc mogłaby przede wszystkim sztuczna inteligencja, za sprawą której możnaby przewidzieć, którzy pracownicy nie są zadowoleni z pracy lub ze względu na lepsze zarobki w innym miejscu będą chcieli rzucić obecną posadę. Istnieje ogromna szansa, że dzięki przewidywaniu przyszłości poprzez analizy zachowań pracowników, ale przede wszystkim rynku, udałoby się znacznie zminimalizować tego typu rotacje — zauważyła Elżbieta Tomczuk z PwC.

Pieniądze się znajdą

Innowacyjnych przedsiębiorców chce wspierać także rząd. — W kontekście finansowania nasze państwo stara się wspierać start-upy. Minister Morawiecki ma dla nich przygotowane 3 mld zł. Natomiast Polski Fundusz Rozwoju stara się łączyć niedoświadczonych start-upówców z biznesem. Poza tym chce też wspierać ich finansowo. Niestety banki często nie są skłonne, żeby inwestować w coś, co jeszcze nigdy nie zostało sprawdzone, więc w ramach programu PFR start-upy, które oprócz marzeń na kartce mają również plan na sprzedaż mogą otrzymać do 15 mln zł — podkreśliła Eliza Kruczkowska, dyrektor ds. rozwoju innowacji w PFR.