Ubezpieczyciel testuje wirtualnych rzeczoznawców i konsultantów telefonicznych. Roboty to przyszłość całego sektora.
Sztuczna inteligencja (artificial intelligence — AI) zrewolucjonizuje branżę ubezpieczeniową — taki wniosek płynie z tegorocznego raportu Przyszłość ubezpieczeń, opracowanego przez brytyjski serwis Raconteur i opublikowanego na łamach dziennika „The Times”. Trendy znad Tamizy kiełkują już nad Wisłą. Rozwiązania takie jak rozpoznawanie głosu i obrazu przez AI wdrażają dwa polskie zakłady ubezpieczeniowe. Pod koniec marca PZU, największy ubezpieczyciel w kraju pod względem sumy zebranych składek, poinformował, że rusza z pełnym wdrożeniem rozwiązania polegającego na automatycznej likwidacji szkód komunikacyjnych. W trakcie pilotażu dwóch projektów opartych na AI — wirtualnego rzeczoznawcy i konsultanta w call center — jest natomiast trzecia na rynku Warta.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł5 zł/ miesiąc
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Cały artykuł mogą przeczytać tylko nasi subskrybenci.Tylko teraz dostęp w promocyjnej cenie.
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Od jakiegoś czasu nie masz pełnego dostępu do publikowanych treści na pb.pl. Nie może Cię ominąć żaden kolejny news.Wróć do świata biznesu i czytaj „PB” już dzisiaj.
Ubezpieczyciel testuje wirtualnych rzeczoznawców i konsultantów telefonicznych. Roboty to przyszłość całego sektora.
Sztuczna inteligencja (artificial intelligence — AI) zrewolucjonizuje branżę ubezpieczeniową — taki wniosek płynie z tegorocznego raportu Przyszłość ubezpieczeń, opracowanego przez brytyjski serwis Raconteur i opublikowanego na łamach dziennika „The Times”. Trendy znad Tamizy kiełkują już nad Wisłą. Rozwiązania takie jak rozpoznawanie głosu i obrazu przez AI wdrażają dwa polskie zakłady ubezpieczeniowe. Pod koniec marca PZU, największy ubezpieczyciel w kraju pod względem sumy zebranych składek, poinformował, że rusza z pełnym wdrożeniem rozwiązania polegającego na automatycznej likwidacji szkód komunikacyjnych. W trakcie pilotażu dwóch projektów opartych na AI — wirtualnego rzeczoznawcy i konsultanta w call center — jest natomiast trzecia na rynku Warta.
Warta wdrożyła już system likwidacji szkód i aplikację mobilną. Zdaniem wiceprezesa Rafała Stankiewicza innowacyjne rozwiązania pozwolą firmie likwidować więcej szkód bez zwiększania zatrudnienia i poprawią komfort klientów.
Fot. Marek Wiśniewski
— Wspólnym efektem wdrożenia obu projektów będzie wyraźna oszczędność czasu naszych klientów. Ograniczymy czas oczekiwania na telefoniczne zgłoszenie szkody i wydanie decyzji ubezpieczeniowej — mówi Rafał Stankiewicz, wiceprezes Warty.
Po pierwszych tygodniach testowania technologii rozpoznawania mowy (tzw. voice recognition) i obrazów (image recognition) Warta dzieli się pierwszymi osiągnięciami. Robot przeprowadził 2 tys. rozmów z poszkodowanymi, zebrał od nich podstawowe dane na temat szkody (m.in. dane personalne, numer polisy, okoliczności zdarzenia) i przekazał sprawę pracownikowi zakładu do dalszego rozpatrywania. W 80 proc. przypadków klienci nie mieli zastrzeżeń do pracy bota. Zdarzało się, ale nie nagminnie, że konsumenci na głos maszyny po drugiej stronie słuchawki reagowali słowami: „połącz mnie z człowiekiem”. Maszyna jest przygotowana na taką ewentualność — przełącza do konsultanta. Drugi robot, rozpoznający obrazy, dotychczas oszacował kosztorys naprawy dla ponad 500 powypadkowych samochodów. Na etapie pilotażu na ręce patrzy mu czterech ze 180 rzeczoznawców pracujących w Warcie. Kontrolerzy sprawdzają m.in., czy ktoś nie chce naciągnąć ubezpieczyciela. Docelowo AI ma być w pełni samodzielna. Wiceprezes Warty obiecuje, że technologia ma wyłącznie wspomagać człowieka, a nie go zastąpić. Redukcji etatów zakład nie planuje.
— Biznes nam rośnie — dzięki technologii będziemy w stanie likwidować więcej szkód, nie zwiększając zatrudnienia — mówi Rafał Stankiewicz.
Pełne wdrożenie obu rozwiązań ubezpieczyciel planuje jesienią. Przy obu projektach Warta współpracuje z zewnętrznymi firmami. Za technologię rozpoznawania obrazów odpowiada niemiecka spółka Control Expert i brytyjska Tractable. Wykonawcy odpowiedzialnego za technologię głosową ubezpieczyciel na razie nie ujawnia.