Sztuka słuchania i zadawania pytań

PATRYK GRZESIK, kierownik zespołu szkoleń w Asseco Poland
opublikowano: 2014-08-11 00:00

KOMENTARZ

Od kilkunastu lat pracuję jako trener w dużych firmach. Obecnie jestem związany z Asseco Poland — największą polską spółką informatyczną, w której kieruję działem szkoleń. W moim przypadku zdobycie uprawnień coacha było pomysłem na zwiększenie liczby narzędzi, którymi dysponuję jako osoba zawodowo zajmująca się rozwojem kompetencji. Uznałem, że będzie to dobre uzupełnienie umiejętności i doświadczeń trenerskich. Była to więc kwestia nie tyle zmiany zawodu, ile raczej rozszerzenia zawodowej oferty i poznania innego sposobu pracy z ludźmi. Indywidualny coaching może też wzbogacić metody pracy w grupie warsztatowej, często jest również bardziej adekwatnym do sytuacji sposobem pracy niż warsztat.

Wiedza i umiejętności coachingowe mają proste przełożenie na bardziej świadomą komunikację z drugim człowiekiem.

Jest wiele modeli coachingowych, narzędzi i schematów postępowania, jednak pewne umiejętności są wspólne i kluczowe, np. umiejętność słuchania czy też uważnej obecności w kontakcie z ludźmi. Wykorzystuję je właściwie w każdej sytuacji zawodowej, ponieważ zawsze pracuję z ludźmi. Oczywiście obok tego istnieją sformalizowane procesy coachingowe, ale chcę podkreślić, że coaching to nie tyle procedura, co raczej sposób myślenia.

Jako odpowiedzialny za rozwój kompetencji jestem przekonany, że nie da się ich rozwinąć na siłę.

W większości przypadków nie dzieje się to też samoistnie. Potrzebna jest motywacja. W jej znalezieniu lub wzmocnieniu może pomóc coach. Tej pomocy nie należy jednak mylić z doradztwem. Coaching to sztuka słuchania i zadawania pytań. Jeżeli są dobrze dobrane, to osoba, która udziela na nie odpowiedzi, sama znajduje rozwiązania zbliżające ją do celu, a także potrzebną do tego motywację. Czasem się okazuje, że trzeba postawić sobie inny cel niż zakładało się na początku. Umiejętność wzbudzenia pasji do rozwoju uważam za niezwykle cenną w mojej pracy trenera.

Umiejętności coachingowe przydadzą się jednak w każdej pracy, która zakłada kontakt z ludźmi.

Dobrym przykładem są stanowiska kierownicze, niezależnie od branży. Zdolność przyjęcia perspektywy coachingowej ułatwia delegowanie zadań, udzielanie informacji zwrotnej, a także wspieranie współpracowników w rozwoju czy też nabywaniu samodzielności. Inna sprawa, że umiejętności coachingowe przydają się również w codziennym życiu — na przykład w budowaniu relacji z partnerem lub wychowywaniu dzieci.

Uznałem, że zdobycie uprawnień coacha będzie dobrym uzupełnieniem doświadczeń i umiejętności trenerskich. Była to kwestia nie tyle zmiany zawodu, ile rozszerzenia oferty zawodowej.