Badanie „Słuchacz podcastów w Polsce” przeprowadzone przez Tandem Media wskazuje, że zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników internetu w naszym kraju w porównaniu do lat poprzednich stale wzrasta. W 2021 r. wynosił 31,3 proc. - dla porównania w 2019 r. było to 27 proc. internatów, a w 2020 r. – 30,6 proc. Połowa respondentów zaznaczyła, że słuchają podcastów dla rozrywki – aby zrelaksować się i odpocząć. 38 proc. badanych twierdzi, że wybiera je także dlatego, by dowiedzieć czegoś o świecie. Znaczna część odbiorców czerpie z podcastów fachową wiedzę od ekspertów. Często dotyczy ona swojego hobby.
– Kluczem do sukcesu podcastu w każdej branży jest budowanie treści i jego promocja. Zasięgi buduje się przez regularność publikacji i dobrą jakość informacji ze szczyptą rozrywki – zaznacza Jędrzej Paulus, producent podcastów w firmie Escola.
Ważna wiedza i tematyka
Pierwsze podcasty pojawiły się w Polsce kilkanaście lat temu, ale ta forma rozrywki faktycznie zaczęła zyskiwać na popularności 4-5 lat temu. Obecnie zarówno podcasty lifestylowe, jak i specjalistyczne mają rzesze fanów. Zawdzięczają to najczęściej wysokiej jakości przekazywanej wiedzy. Popularne są również dlatego, że kanały do ich odsłuchu: Spotify, YouTube czy Apple Podcasts, są dostępne dla każdego zainteresowanego.
Jak taka forma marketingu może wspierać rozwój firmy?
- Podcast firmowy może pomóc w budowaniu marki odpowiedzialnego przedsiębiorstwa. To jednocześnie atrakcyjny sposób na promocję wiedzy i doświadczenia pracowników, w tym kadry zarządzającej. Do pierwszych nagrań wystarczy nawet aplikacja w telefonie, bez profesjonalnego studia i kosztownego wyposażenia. Kluczowa jest wiedza i tematyka. Wartościowe treści mają większą szansę na budowanie społeczności. Planując podcast, najlepiej przygotować kilka zagadnień i opowiedzieć o nich swoimi słowami – podpowiada Krzysztof Wojewodzic, prezes firmy Escola.

Jak podaje Infolinks, aż 86 proc. konsumentów doświadcza tzw. ślepoty banerowej – czyli nie zauważa reklam bądź od razu zamyka pojawiające się okna reklamowe, a ponad 43 proc. internautów korzysta z oprogramowania blokującego reklamy. Badania dowodzą, że marketing treści jest angażującym narzędziem, które efektywnie pozwala budować wśród klientów świadomość i wizerunek marki. Potwierdza to np. raport z listopada z badania Podcast Statistics and Data przygotowanego przez platformę do hostowania podcastów Buzzsprout. 69 proc. respondentów odpowiedziało w nim, że reklamy podcastowe zwiększają ich świadomość dotyczącą produktów, marek i usług.
- Co ważne, w podcastach prowadzonych przez firmy nie ma miejsca na nachalną autopromocję, tylko na dostarczenie słuchaczowi ciekawego contentu. Jest to niezwykle ważne zwłaszcza teraz, gdy skuteczność tradycyjnych kampanii na portalach i w aplikacjach na przestrzeni lat maleje, a użytkownicy internetu od lat cierpią na nadmiar śledzących ich reklam – wskazuje Karolina Leguła-Leszczyńska, odpowiedzialna za zarządzanie marką w firmie Oferteo.
Od czego zacząć
Twórcy podcastów zaznaczają, że przygodę z nagrywaniem warto zacząć od dzielenia się doświadczeniem. Niekoniecznie musi to być wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów, ale powinny to być porady i ekspercka wiedza. Słuchacze chętnie zwrócą uwagę na przykłady rozwiązywania problemów w firmie, analizy rynku, opowieści o budowaniu przedsiębiorstwa, w tym również porażki. Dobrze przyjmują się także historie dotyczące pracowników i klientów. Lepiej opowiadać o danym zagadnieniu szerzej, w kontekście swojej branży, ale na konkretnych przykładach.
- Każda firma działająca w określonej branży powinna na początku ocenić swoje możliwości oraz wartość, jaką może przekazać słuchaczom podcastu. Na naszej platformie współpracujemy z przedstawicielami wielu branż, mamy u nas ponad 900 kategorii i do każdego odcinka zapraszamy najlepszych, czyli najlepiej ocenianych przedsiębiorców. Gościliśmy u nas przedstawicieli branży odnawialnych źródeł energii, księgowych, ale też iluzjonistów oraz animatorów. W każdej rozmowie staramy się zgłębić tajniki zawodu oraz poruszyć wątki edukacyjne, które mogą być ciekawe dla słuchaczy – mówi Karolina Leguła-Leszczyńska.
Gospodarzem podcastu może być właściciel firmy, jak i osoba ją reprezentująca. Wszystko zależy od chęci i możliwości danego przedsiębiorstwa. Niektórzy twierdzą, że na początku warto skorzystać z pomocy profesjonalisty, inni, że dobrze jest spróbować samodzielnie. Jednak większość twórców twierdzi, że najważniejszy jest pomysł i ciekawy przekaz, który chcemy dostarczyć słuchaczom.
- Zatrudnianie zewnętrznej osoby do prowadzenia podcastu jest jak wynajmowanie aktora - w jednym filmie odegra rolę komandosa, w następnym amanta, a potem jest czarnym charakterem. Trudno powiązać go z firmą. Z obserwacji rynku widzę, że najlepiej sprawdzają się podcasty z jednym gospodarzem. To często prezes firmy albo osoba, która zgadza się być jej twarzą. Podcast, także firmowy, to forma bliska odbiorcy, bo to rozmowa, głos, dźwięk i nawiązywanie z nim relacji – wskazuje Jędrzej Paulus.
Rozmowa, która wciąga
Podcast może przybierać różne formy, w zależności od długości wypowiedzi oraz liczby rozmówców, ale też sposobu poruszanych treści. Może być zbiorem newsów o tym, co dzieje się w firmie, mogą to być wywiady ze specjalistami z danej branży lub krótkie odpowiedzi na określone pytanie lub zagadnienie związane z tym, czym interesują się odbiorcy. Czas trwania jednego odcinka również może być różny - mogą to być pigułki wiedzy, trwające od 3 do 5 minut, lub długie i obszerne wywiady o długości 90-120 minut. Jednak najczęściej tworzone są odcinki w przedziale 30-60 minut.
- Prowadząc od kilku lat serię rozmów w podcaście Escola Mobile widzę, jak inspirujące są te spotkania, nawet jeśli odbywają się zdalnie. Każda rozmowa to źródło informacji, porad, również dla mnie. Każda rozmowa wzbogaca. Słuchacze mają wrażenie, że przysiedli się w parku do ciekawej pogawędki i słuchają rozmowy na temat problemów, z którymi sami codziennie się zmagają. Istotne jest to, że klienci są źródłem najciekawszych treści, a tworzą je poprzez zadawanie pytań i komentowanie sytuacji czy wydarzeń w branży. Z biegiem czasu goście polecają kolejne osoby do podcastu, a słuchacze sugerują kolejne tematy – opowiada Krzysztof Wojewodzic.