SZWEDZI UCZĄ STRATEGII EKSPORTU

Karolina Guzińska
opublikowano: 1999-12-24 00:00

SZWEDZI UCZĄ STRATEGII EKSPORTU

Rząd Kraju Trzech Koron finansuje szkolenie „Export Trainees SME” w Polsce

DLA KOGO KURS: Zostałem przyjęty na szkolenie „Export Trainees SME” na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Do warunków, które trzeba było spełnić, należały: znajomość języka angielskiego, wiek do 35 lat i praca w firmie produkcyjnej średniej wielkości — informuje Krzysztof Kurek, dyrektor sprzedaży i marketingu w Euro-Zoo. fot. M. Pstrągowska

Szwedzi stworzyli program „Marketplace Baltic Region”, przyczyniający się do rozwoju handlu między krajami z basenu Morza Bałtyckiego. Jedną z jego inicjatyw jest cykl szkoleń „Export Trainees SME”. Dzięki niemu polscy menedżerowie mogą zdobyć wiedzę, pozwalającą na znalezienie partnerów handlowych w rejonie Bałtyku.

Celem „Export Trainees SME” jest promocja międzynarodowego handlu poprzez szkolenie w tym zakresie absolwentów szkół wyższych, pracujących w małych i średnich firmach, produkujących i eksportujących lub planujących działalność eksportową. Kurs organizowany jest w Szwecji od 1994 roku. Tytuł specjalisty ds. handlu międzynarodowego uzyskało do tej pory 400 absolwentów. Dzięki funduszom z programu „Marketplace Baltic Region”, Swedish Trade Council rozszerza swoje szkolenia poza Szwecję. Od połowy grudnia szkolonych jest 12 Polaków.

— Rok 1999 jest w Szwecji rokiem Polski, dlatego pilotowy program „Export Trainees SME” zorganizowano w naszym kraju. Udział w kursie jest bezpłatny. Jeśli program zakończy się powodzeniem, prawdopodobnie będzie kontynuowany w przyszłości, ale na zasadzie całkowitej bądź częściowej odpłatności — informuje Marcin Szyszkowski, konsultant w BRH Ambasady Szwecji.

Seminaria i wyjazdy

Tematyka trwającego 6 miesięcy kursu obejmuje różne zagadnienia związane z eksportem: od wymaganej dokumentacji, badań rynku, strategii marketingowych i kwestii prawnych, aż po różnice kulturowe i ich wpływ na biznes.

— Moja firma planuje rozpoczęcie działalności poza Polską, a to szkolenie uczy, jak się do tego przygotować i nie popełniać błędów. Wykładowcy są nastawieni na praktyczne przekazywanie wiedzy. Będziemy przygotowywać biznes-plan dla konkretnego produktu oraz strategię wejścia swoich firm na różne rynki, w tym szwedzki. Każdy z uczestników pozostaje pod opieką osoby, która kilkakrotnie odwiedzi firmę ucznia i pomoże sporządzić strategię eksportu — mówi Krzysztof Kurek, dyrektor sprzedaży i marketingu w Euro- -Zoo, firmie produkującej klatki i pokarm dla zwierząt domowych.

— Zajęcia prowadzone są w języku angielskim, co pozwoli nam poznać specjalistyczne słownictwo związane z eksportem. Wiele barier hamujących polski eksport wyrasta z problemów językowych — dodaje Joanna Nichthauser, specjalista ds. marketingu w Medcom, firmie produkującej systemy zasilania gwarantowanego dla energetyki.

Kurs zakończą rozmowy z potencjalnymi partnerami ze Szwecji, przygotowane przez Swedish Trade Council w Sztokholmie.

Absolwenci, oprócz dyplomu, otrzymują także dostęp do internetowej bazy danych, w której figuruje 400 szwedzkich firm, a także informacje Swedish Trade Council. Użytkownicy tej sieci mają także dostęp do wirtualnych seminariów, przygotowywanych wspólnie ze światowymi szkołami biznesu i organizacjami handlowymi.

Korzyści osobiste

— Skończyłem SGH, więc spodziewam się, że to szkolenie usystematyzuje moją wiedzę i ukierunkuje ją na sprawy związane z eksportem, a także nakreśli mi nowe perspektywy. To, że wykładowcy — osoby z zewnątrz — pomagają tworzyć strategię dla naszych firm, może pomóc przedsiębiorstwu w wyeliminowaniu ewentualnych, popełnionych wcześniej błędów — dodaje Krzysztof Kurek.

Absolwenci „Export Trainees SME” mogą kształcić się dalej. Końcowym etapem są dwuletnie studia prowadzone we współpracy ze szkołą biznesu w Kopenhadze, kończące się uzyskaniem tytułu MBA.