Szyszko: Decyzja ws. zezwolenia na budowę Via Baltica po analizach prawnych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-12-05 18:23

Minister środowiska Jan Szyszko poinformował w poniedziałek PAP, że decyzję w sprawie zezwolenia wydanego we wrześniu 2005 r. przez wojewodę podlaskiego na budowę trzech odcinków międzynarodowej drogi Via Baltica podejmie po analizach prawnych. Minister środowiska może podtrzymać decyzję wojewody lub ją anulować.

Minister środowiska Jan Szyszko poinformował w poniedziałek PAP, że decyzję w sprawie zezwolenia wydanego we wrześniu 2005 r. przez wojewodę podlaskiego na budowę trzech odcinków międzynarodowej drogi Via Baltica podejmie po analizach prawnych. Minister środowiska może podtrzymać decyzję wojewody lub ją anulować.

Via Baltica ma być szlakiem komunikacyjnym łączącym Europę Północną z Południową i Zachodnią. Budowa trasy budzi wątpliwości prawne. Tak uważa m.in. Krajowa Komisja ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko i ekolodzy.   

W poniedziałek Komisja uznała, że wojewoda wydał zgodę z rażącym naruszeniem prawa, czyli po 28 lipca 2005 r., gdy weszły w życie nowe przepisów dotyczące postępowania w sprawie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

"Poprosiłem prawników o przedstawienie wszystkich różnic prawnych" - powiedział minister, po zapoznaniu się z tą opinią.

Komisja uznała, że od 28 lipca straciły moc przepisy ustawy o ochronie przyrody, które były podstawą do wydawania takich zezwoleń.  "Zezwolenia wojewody podlaskiego zostały wydane bez podstawy prawnej" - stwierdziła Komisja w informacji przekazanej ministrowi. 

Jej zdaniem fakt ten jest powodem, aby decyzje wojewody uznać za nieważne. Komisja uważa, że inwestorzy powinni byli wystąpić o wydanie decyzji o środowiskowych oddziaływaniach budowy tych dróg zgodnie z przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska.

We wrześniu 2005 r. wojewoda podlaski wydał trzy decyzje w sprawie budowy dróg. Pierwsza, z 12 września, dotyczy budowy drogi krajowej nr 19 na odcinku Św. Woda-Sochonie (obwodnica Wasilkowa). Druga, z 16 września, dotyczy budowy odcinka drogi krajowej nr 8 Białystok - Schonie-Katrynka. Trzecia decyzja, z 20 września 2005 roku, dotyczy budowy obwodnicy Augustowa.

Budową Via Baltica interesuje się Unia Europejska i organizacje ekologiczne, ponieważ ma przebiegać przez tereny cenne przyrodniczo, między innymi przez Puszczę Augustowską i Knyszyńską.

Ekolodzy uważają, że przebieg drogi na odcinku Białystok-Augustów zagraża Bagnom Biebrzańskim, bo będzie przebiegać przez fragment Biebrzańskiego Parku Narodowego, przetnie szlaki migracyjne zwierząt, a także zaszkodzi przyrodzie jednego z największych kompleksów leśnych - Puszczy Knyszyńskiej. Według nich, pokierowanie Via Baltiki przez Łomżę jest bezpieczniejsze dla przyrody.

Tymczasem w obronie obwodnicy Augustowa występuje lokalna społeczność. Mieszkańcy uważają, że obwodnica zmniejszyłaby nasilenie ruchu w Wasilkowie, Juranowcu, Suchowoli i Augustowie, które obecnie jest bardzo duże.