Czytasz dzięki

Tarcza Branżowa wymaga poprawy

opublikowano: 28-10-2020, 22:00

Kolejna ustawa antykryzysowa wyklucza z pomocy młode firmy i te, które nie mają określonych kodów PKD — alarmuje Rzecznik MŚP.

Procedowana już w parlamencie ustawa mająca wesprzeć firmy z sektorów, których działalność obecnie została zakazana lub znacząco ograniczona, ma mankamenty. Powodują one, że część z tych przedsiębiorstw zostanie tej pomocy pozbawiona. Zwraca na to uwagę m.in. Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP), w piśmie do przewodniczącej sejmowej komisji rodziny i polityki społecznej.

Proponowana ustawa, nazwana tarczą branżową czy też tarczą 6.0, zawiera rozwiązania dla firm m.in. z branż gastronomicznej, fitness, targowej, estradowej, filmowej, rozrywkowej, fotograficznej i fizjoterapeutycznej. Zapowiada dla nich znane z poprzednich rozwiązań antykryzysowych zwolnienia ze składek ZUS (za listopad), jednorazowe świadczenia postojowe, dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników, dotacje do 5 tys. zł dla mikro i małych przedsiębiorców na pokrycie bieżących kosztów działalności oraz zwolnienie z poboru opłaty targowej w przyszłym roku.

Nierówność z klasyfikacji…

Według Rzecznika MŚP skala przewidzianej pomocy jest niewystarczająca. Zwraca uwagę, że projektowana możliwość ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników dotyczy jedynie tych pracodawców, którzy nie skorzystali wcześniej z pomocy. Za poważny błąd w tarczy 6.0 uważa też różnicowanie pomocy zależnie od tego, do jakiegokodu w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest przypisany prowadzony biznes.

— To różnicowanie jest trudne do wyjaśnienia. Do zwolnienia ze składek zakwalifikowano działalności oznaczone 25 numerami PKD, a do świadczenia postojowego jedynie 20. Wśród przedsiębiorców objętych wyrywkową pomocą są np. właściciele pokojów zagadek czy wystawiający przedstawienia artystyczne — wylicza Rzecznik MŚP.

Postuluje, aby wszyscy uprawnieni do zwolnienia z ZUS mogli otrzymać świadczenia postojowe. Jednocześnie apeluje o całkowite wykreślenie kodów PKD z kryteriów udzielania pomocy. Wyklucza to bowiem ze wsparcia przedsiębiorców, którzy z uwagi na specyfikę ich działalności nie mogą prowadzić jej z powodu pandemii — w odróżnieniu od innych podmiotów z tym samym kodem, jak np. sklepiki szkolne. Zazwyczaj występują pod numerem 47.11.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych). Analogiczny problem dotyczy branży targowej, w której wiele firm projektujących i budujących stoiska działa jako agencje reklamowe (PKD 73.11.Z). Organizatorzy targów i przedsiębiorcy świadczący usługi okołotargowe podkreślają, że do tej pory nie zostali objęci wystarczającą pomocą, a kolejne ustawy, łącznie z tarczą 6.0, nie rozwiązują ich problemów. Powołali więc Komitet Obrony Branży Targowej, który zorganizował wczoraj w Warszawie protest.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— To jedyna branża, która właściwie od początku pandemii nie może prowadzić działalności wskutek zakazów i ograniczeń. Czekamy na konkretną pomoc już prawie dziewięć miesięcy i nasza cierpliwośćjest na wyczerpaniu. Nie mamy pieniędzy na pensje pracowników, opłaty, leasingi i kredyty. Żądamy rekompensaty za straty, która umożliwi przetrwanie kolejnych miesięcy bez pracy oraz pozwoli odbudować się po kryzysie — mówi Krzysztof Szofer, prezes spółki Abyss, która projektuje i buduje stoiska targowe.

…i ze względu na staż

Rzecznik MŚP postuluje, aby w tarczy pozostawić jedynie kryterium spadku obrotów. Proponowana ustawa przewiduje prawo do świadczenia postojowego, gdy przychód uzyskany w październiku albo listopadzie 2020 r. był niższy co najmniej o 40 proc. w stosunku do tego z października lub listopada 2019 r. Natomiast na zwolnienie z ZUS pozwoli taki sam spadek, ale w porównaniu do listopada 2019 r. Te warunki wykluczają jednak z pomocy firmy, które mają krótki staż. Dyskryminuje tych, którzy rozpoczęli działalność po 1 grudnia ubiegłego roku.

— Dla mnie, jako właściciela niedawno powstałej firmy, nie jest to jasne — mówi Adrian Górniak, właściciel Restauracji Źródło.

Wyjaśnia, że działalność rozpoczął w kwietniu, chociaż planował w marcu.

— Lockdown uniemożliwił otwarcie restauracji w takim stylu, o jaki mi pierwotnie chodziło. Pracujemy od początku w dwie osoby, od września nasze szeregi zasiliło dwóch pracowników. Teraz znów nie jest łatwo — podkreśla młody restaurator.

Rzecznik MŚP postuluje, aby firmy powstałe po grudniu 2019 r. mogły ubiegać się o pomoc na podstawie porównania obecnego spadku przychodów z wybranym miesiącem tego roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane