Zaczęło się od zdiagnozowania problemu, którym jest ograniczony dostęp do światła słonecznego od listopada do marca. Z brakiem tym wiąże się SAD (Seasonal Affective Disorder), czyli rodzaj depresji występującej w okresie jesienno-zimowym i przejawiającej się m.in. nadmiernym zmęczeniem, spadkiem motywacji i nastroju. Nierzadko SAD prowadzi do obniżenia efektywności w pracy. Z wyzwaniem tym postanowili zmierzyć się Przemysław Jaczewski i Miłosz Rękawek, właściciele HealthDesk — firmy specjalizującej się w programach wellness dla biznesu.

Nie wytrzymam bez słońca
Od 2015 r. obaj panowie wspierają polskie firmy i międzynarodowe korporacje, przyczyniając się do poprawy stanu zdrowia i komfortu pracy osób zatrudnionych w biurach. Oferują im system masaży biurowych i prozdrowotne programy, m.in. audyt zdrowia w miejscu pracy, audyt ergonomiczny, stretching i jogę w siedzibie firmy, a także szkolenia i warsztaty z ergonomii pracy, Firmowy Klub Biegowy oraz program Firma Bez Papierosa.
Pod koniec 2017 r. zaproponowali nowość znacznie większego kalibru — pierwszą na świecie strefę z profesjonalną światłoterapią, czyli Business Lightroom Premium Lounge.
— Pomysł pojawił się dwa lata temu podczas zimowego wieczoru, kiedy kończyliśmy pracę i było już całkiem ciemno. To był zimny dzień z deszczem i śniegiem. Powiedziałem wtedy do mojego przyjaciela i wspólnika, że nie wytrzymam bez słońca do lata. W tym samym momencie w głowie zapaliła się lampka. To był pierwszy rozbłysk światła Business Lightroom, wtedy jeszcze w formie idei — obrazowo wspomina Przemysław Jaczewski. Rozeznanie rynku pokazało, że tego rodzaju usługa dla firm jeszcze nie istnieje — ani w Polsce, ani w skali globalnej. Ruszyły zatem prace nad nowatorskim projektem. Podstawowym założeniem było to, że program światłoterapii antydepresyjnej ma być efektywny i powinien rzeczywiście wspierać samopoczucie pracowników. Przemysław Jaczewski i Mikołaj Rękawek sięgnęli zatem po najlepsze rozwiązania dostępne na rynku. Tworząc swój produkt, zainwestowali dużo pieniędzy i czasu na badanie rynku i dopracowanie koncepcji. Według ich prognoz projekt ma szansę zwrócić się po kilku latach. Ale panowie są na dobrej drodze — od razu po zaprezentowaniu Lightroomu strefy zostały wynajęte na cały sezon jesienno-zimowy 2017/18. Pierwsza stanęła w Warszawie w listopadzie 2017 r.
Muzyka i krajobraz
Wersja pełna — Business Lightroom Premium Lounge — to wzorowana na dostępnych na lotniskach luksusowych strefach przestrzeń ze światłoterapią znajdująca się pod specjalną, sferyczną kopułą. Pracownicy korzystają tam z sesji terapii świetlnej, otoczeni roślinnością, słuchając relaksującej muzyki i oglądając piękne krajobrazy. Jeśli jednak firma nie ma warunków do ustawienia kopuły, może wybrać wersję kompaktową, dzięki której nawet mała salka zmieni się w pokój ze światłoterapią w biurze. Uruchomienie Lightroomu trwa mniej niż 30 sekund. Czas i koszt wynajmu strefy ustalane są indywidualnie z klientem. HealthDesk rekomenduje jednak, by pracownicy mogli korzystać ze światłoterapii minimum przez miesiąc — wtedy bardziej skutecznie będą odczuwać jej efekty. Usługa jest dostępna dla głównych miast biznesowych, w Polsce i za granicą.
— Stworzyliśmy Business Lightroom, bo naszą misją od lat jest niesienie pomocy pracownikom. W HealthDesk dbamy, aby byli zdrowi i efektywni, dlatego projektujemy innowacyjne programy wellness dostosowane do potrzeb pracowników. Sezonowa depresja to niższa efektywność i utrudnione relacje — także z kolegami z pracy. One przekładają się na niższe wyniki firm, nawet przez pięć miesięcy w roku. Nasza wyjątkowa usługa może być na to skutecznym antidotum — mówi Przemysław Jaczewski.