Toyota na wodór oczyści też powietrze

ŁO
opublikowano: 02-12-2020, 11:59
aktualizacja: 02-12-2020, 12:12

Japończycy pokazali drugą generację modelu mirai i trzeba przyznać, że na pewno wygląda on dużo lepiej niż poprzednik. Koncern chce skusić więcej klientów.

Nowa toyota mirai
Nowa toyota mirai

Mirai jest samochodem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe. Pierwsza generacja zadebiutowała w 2014 r. i od początku była traktowana raczej jako pokaz możliwości technologicznych japońskiego koncernu, a nie hit sprzedażowy. Klientów odstraszała nie tylko cena, ale przede wszystkim brak infrastruktury, czyli wystarczającej liczby stacji tankowania wodoru. Teraz Toyota zapowiada m.in. niższą o 20 proc. cenę, która ma przełożyć się na 10-krotny wzrost sprzedaży. O jakie liczby chodzi?

Z kronikarskiego obowiązku warto odnotować fakt, iż dotychczasowa sprzedaż toyoty mirai na świecie wyniosła łącznie około 10 tys. egzemplarzy - podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Inżynierowie zbudowali samochód na platformie GA-L z serii TNGA, dzięki czemu możliwe było zamontowanie dodatkowego zbiornika paliwa. Zasięg na jednym tankowaniu zwiększył się przez to o 30 proc., do około 650 km, oczywiście według zapowiedzi producenta.

Toyota w kilku miejscach opublikowanego komunikatu pisze o atrakcyjnej i wysublimowanej stylistyce, jakby chciała przekonać czytelników, że tym razem projektanci bardziej się postarali. I trudno się z tym nie zgodzić, bo choć wygląd "jedynki" miał pewnie swoich fanów, to jednak auto nie wygrywało konkursów piękności. Wydaje się, że druga generacja nadrabia zaległości, choć oczywiście o gustach i guścikach się nie dyskutuje.

Auto ma nowy zestaw ogniw paliwowych i konwerter, a cały zestaw podzespołów umieszczono w jednej obudowie. Do tego dochodzi wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy, podczas gdy wcześniej Toyota wykorzystywała baterię niklowo-wodorkową. Nowości można także szukać z przodu auta - producent zamontował we wlotach powietrzach katalityczny filtr.

Filtr z włókniny wychwytuje mikroskopijne cząsteczki zanieczyszczeń, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe PM 2.5. Usuwa więc od 90 do 100 proc. zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikronu z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych - czytamy w komunikacie.

Toyota inwestuje w technologię napędów wodorowych, widząc w tym rozwiązaniu kolejny etap elektrycznej rewolucji. Na początku października informowaliśmy, że jej amerykańska spółka zależna razem z Hino Trucks ogłosiły porozumienie w sprawie wspólnego opracowania ciężarówki na ogniwa paliwowe z przeznaczeniem na rynek północnej Ameryki.

Ciężarówka ma być zaprezentowana w pierwszej połowie przyszłego roku. Toyota, która jest większościowym udziałowcem Hino Trucks, dostarczy technologię napędu.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane