Transport lotniczy zwiększył emisję gazów cieplarnianych. Aż o 25 proc. od 2019 r.

Alicja Skiba
opublikowano: 2024-06-27 11:33

Operatorzy transportu lotniczego wykonali w 2023 r. ok. 300 tys. lotów więcej niż cztery lata wcześniej. To z kolei przyczyniło się do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych, jak wynika z raportu grupy Stand.earth.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wolumen lotów wzrósł o prawie 30 proc. między 2019 a 2023 r. Emisje z transportu lotniczego zwiększyły się w tym okresie do 93,8 mln ton. Stany Zjednoczone odpowiadały za 40 proc. z nich w skali globalnej. Szacuje się, że sektor generuje 80 razy więcej dwutlenku węgla niż transport morski lub samochodowy.

Pandemia i boom na e-commerce

Naukowcy przypisują gwałtowny wzrost zmianom w gospodarce po pandemii Covid-19, w szczególności popytowi konsumentów na zakupy e-commerce. Szybka wysyłka towarów stała się standardem, czego dowodem jest fakt, że z programu członkowskiego Amazon Prime korzysta ponad 200 mln ludzi na całym świecie.

Winowajcami firmy dostawcze

Przed wybuchem pandemii transport lotniczy był zarezerwowany głównie dla łatwo psujących się towarów, dostaw priorytetowych i luksusowych produktów. Zakłócenia w łańcuchu dostaw od 2020 r. doprowadziły do bezprecedensowego wzrostu transportu towarów nietrwałych o niższej wartości. FedEx i UPS były odpowiedzialne za 24,7 proc. emisji dwutlenku węgla w branży w 2023 r.

Dr Devyani Singh, jeden z autorów badania, skomentował sytuację jako “nowe zagrożenie dla klimatu i zdrowia ludzkiego”. Wezwał też firmy zajmujące się transportem do “zakończenia polegania na ładunkach lotniczych i przeniesienia przesyłek towarowych na niskoemisyjne środki transportu, jak żegluga morska lub kolej”.