Trzy dni do czwartego rankingu e-Gazel

opublikowano: 15-10-2017, 22:00

Handel w sieci Polski rynek e-commerce to zbiorowisko firm tyleż różnorodnych, co podobnych do siebie

Już za trzy dni poznamy wyniki kolejnej edycji rankingu e-Gazel Biznesu — najdynamiczniej rozwijających się firm z branży e-commerce. Cztery lata to czas wystarczający, by zgromadzić minimum informacji niezbędnych do podjęcia próby opisania przedsiębiorstw trudniących się e-handlem. Dane statystyczne zgromadzone przez autora listy — firmę ARC w zestawieniu z informacjami, jakie dziennikarze „Pulsu Biznesu” uzyskali od właścicieli i menedżerów firm, zachęcają do stworzenia profilu „statystycznej” e-Gazeli Biznesu.

NIE TYLKO SIEĆ: Kolejnym edycjom rankingu e-Gazel Biznesu towarzyszą gale organizowane w różnych regionach Polski. Nawet liderom e-biznesu przydaje się czasami spotkanie w „realu”.
Zobacz więcej

NIE TYLKO SIEĆ: Kolejnym edycjom rankingu e-Gazel Biznesu towarzyszą gale organizowane w różnych regionach Polski. Nawet liderom e-biznesu przydaje się czasami spotkanie w „realu”. Fot. Rafał Klimkiewicz - Edytor.4

Młodsze niż internet

Większość, bo ponad 70 proc. laureatów rankingu, to firmy działające mniej niż 10 lat. To staż zdecydowanie krótszy niż historia handlu w sieci. Przykładem może być ubiegłoroczny lider rankingu podkarpackiego — firma Wira, która istnieje zaledwie od 3 lat, ale dobrze radzi sobie na internetowym rynku zdrowej żywności. Takie młode biznesy to norma w zestawieniu liderów e-handlu. Wśród e-Gazel Biznesu są też jednak firmy z wieloletnim doświadczeniem, które choć wywodzą się z „analogowej” gospodarki, doskonale poradziły sobie z cyfrową transformacją i z e-biznesu uczyniły swój dodatkowy atut. Znowu warto posłużyć się przykładem, a nie ma chyba lepszego niż Diament z Inowrocławia. Spółka od prawie 30 lat sprzedaje biżuterię i zegarki, a także trudni się ich naprawą. Dziś zarządza nią trzecie pokolenie właścicieli, i to właśnie ono, wykorzystując internet, nie tylko zwiększyło zasięg sprzedaży nawet poza granice kraju, lecz także spowodowało, że zegarki w Diamencie naprawiają klienci z całej Polski, a nie tylko z Inowrocławia i okolic.

Kilka osób i pasja

Inną cechą charakterystyczną dla większości (około 60 proc.) e-Gazel Biznesu jest działalność w najprostszej z formalnego punktu widzenia formie, określanej jako działalność gospodarcza. Takiej formule towarzyszy zwykle niewielkie zatrudnienie i nie inaczej jest w przypadku laureatów naszego rankingu. Od 50 do 60 proc. spośród nich zatrudniało od 2 do 9 osób. Zdecydowanie ciekawsze od statystyk są jednak historie powstania firm notowanych w kolejnych rankingach. Przedsiębiorstw z długą historią, które podobnie jak Diament przeszły ewolucję od działalności w „analogowej” gospodarce do „cyfrowej”, jest — jako się rzekło — stosunkowo niewiele. I co ciekawe, znaczna część Gazel wystartowała w e-biznesie niejako przez przypadek. Na przykład właścicielom firmy MamaPlus. pl, która przed rokiem zwyciężyła w rankingu województwa pomorskiego, urodziła się córeczka, która wymagała specjalistycznej opieki. Zaczęli więc, korzystając z internetu, sprowadzać różne wyroby dla dziecka. Uznali, że mogliby pomóc innym rodzicom, których dzieci wymagają podobnej opieki. I tak powstał ich specjalistyczny sklep internetowy. Często także osoby szukające specjalistycznych części lub materiałów potrzebnych do realizowania ich pasji zaczynają sprzedawać nadwyżki — i tak startują w e-biznesie. Tak właśnie zaczynał lider rankingu śląskiego sprzed dwóch lat, który potrzebował specjalistycznych modułów elektronicznych do samochodu, ale musiał ich kupić większą ilość. Podobnie było z ubiegłorocznym liderem z Opolszczyzny. Musiał znaleźć zamiennik wadliwej części do samochodu, a gdy już ją miał, zrozumiał, że nie on jeden ma podobne problemy, więc założył sklep… Takich przykładów nazbierało się wiele w czteroletniej historii rankingu e-Gazele Biznesu. Nie brakuje ich także w czwartej edycji, której rezultaty w postaci osobnego wydawnictwa dołączymy do „Pulsu Biznesu” już w czwartek 19 października.

 

97 40 proc. Taki odsetek e-Gazel Biznesu to firmy proc. Tyle e-Gazel zajmuje się wyłączniewyłącznie z polskim kapitałem.sprzedażą przez internet.

 

KOMENTARZ

Stadionowa faza rozwoju e-commerce

IGNACY MORAWSKI, dyrektor działu raportów i analiz Bonnier Business Polska, szef platformy danych SpotData

E-commerce to jedna z najszybciej rozwijają- podmioty. Rynek e-commerce na pewno przejcych się branż polskiej gospodarki. W ciągu dzie taką przemianę jak warszawski stadion ostatnich trzech lat wzrost sprzedaży sięgnął — kiedyś symbol handlowego entuzjazmu, dziś 50 proc., a potencjał do dalszego wzrostu wciąż przejaw dojrzałości i globalnych ambicji Polski. jest duży. Liczba Polaków, którzy robią zakupy Bardzo ważne dla rozwoju branży e-commerce przez internet, zwiększa się o około 800 tys. będą losy Agendy Cyfrowej Unii Europejskiej, rocznie. Wciąż jest wiele dziedzin, w których czyli planu zmian legislacyjnych służących e-handel dopiero raczkuje i będzie wchodził otwarciu różnych rynków cyfrowych w UE, w fazę dynamicznego rozwoju — dotyczy to w tym głównie rynku handlu detalicznego. m.in. żywności. Dziś w całej Europie rynek ten jest bardzo Co ważne, branża będzie nie tylko rosła, ale też skoncentrowany na klientach lokalnych — tylko dojrzewała. Dzisiaj e-commerce przypomina kilka procent firm sprzedaje towary za granicę trochę warszawski Stadion X-lecia z początku i zaledwie kilkanaście procent konsumentów lat 90. Tysiące firm walczą na zatłoczonym, choć robi zakupy w sklepach zagranicznych. Jednym szybko rosnącym rynku. Dominują firmy bardzo powodem są różnice językowe i kulturowe, małe, nierzadko zatrudniające nie więcej niż których nie da się usunąć. Ale istnieje też parę osób. Liczba firm e-handlowych w Polsce wiele barier regulacyjnych, na przykład różnice jest większa niż w Niemczech (!), ale przychód w przepisach dotyczących rynku pocztowego, na jedną firmę jest aż piętnastokrotnie (!) mniej- ochrony konsumentów czy praw autorskich, szy niż u naszego zachodniego sąsiada. Tak jak które sprawiają, że małym i średnim firmom w realnym świecie duże sklepy zaczęły przej- bardzo trudno wchodzić na nowe rynki. UE nie mować klientów od małych, ulicznych punktów wykorzystuje przez to efektów skali i dlatego sprzedaży, tak w internecie większe podmioty traci w dziedzinie rozwoju branż cyfrowych będą przejmowały większą część rynku. w stosunku do USA czy nawet Chin. Wdrożenie Dziś jeszcze tego nie widać tak dobrze, ale kiedy Agendy Cyfrowej powinno być jednym z prio- rynek choć trochę się nasyci, to ograniczanie rytetów polskiego rządu, ponieważ w branży kosztów poprzez efekty skali oraz wymogi tech- e-commerce Polska ma silne przewagi konkunologiczne będą znacznie premiowały większe rencyjne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Kowalczuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Trzy dni do czwartego rankingu e-Gazel