Tylko co siódmy pracownik angażuje się w obowiązki

Justyna Klupa
opublikowano: 2022-08-30 20:00

Polacy nie podchodzą do pracy z entuzjazmem. Dodatkowo nasila się trend zwany „quiet quitting” oznaczający minimalne zaangażowanie. To duże wyzwanie dla liderów.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak Polacy podchodzą do obowiązków zawodowych
  • Jak prezentują się na tle pracowników z innych krajów
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Na 38 krajów europejskich Polacy plasują się na dopiero 25 miejscu pod względem entuzjazmu do pracy. Jedynie 14 proc. rodaków wykazuje zadowolenie i zaangażowanie w wykonywane obowiązki – to jeden z najniższych wyników również na świecie. Pozostajemy w tyle m.in. za Stanami Zjednoczonymi i Kanadą, gdzie co trzeci mieszkaniec deklaruje zadowolenie z pracy. W Europie lepsze wskaźniki od Polski odnotowano m.in. w Kosowie, Czarnogórze, Bułgarii, na Malcie, Litwie czy Islandii. Lepiej od Polski wypadają nawet kraje azjatyckie, jak Pakistan, Bangladesz, Indie czy Nepal, gdzie wskaźnik wynosi 27 proc. – wynika z raportu "State of the Global Workplace: 2022 Report" Instytutu Gallupa.

Można przypuszczać, że zaangażowanie Polaków i zadowolenie z pracy ma związek z wydarzeniami ze świata z ostatnich dwóch lat. Według Personnel Service, na podejście rodaków do obowiązków w miejscu zatrudnienia wpływ miała pandemia, wojna oraz trend „quiet quitting”. Nie chodzi o rezygnację, ale minimalne zaangażowanie i wykonywanie tylko przydzielonych zadań, bez wykraczania poza czas pracy.

– Pandemia przyczyniła się do zatarcia granic między życiem prywatnym a zawodowym. Część osób zaczęła pracować po godzinach czy wieczorami, co prowadzi do wypalenia i nasila zjawisko zwane „quiet quitting”. Sprowadza się do wykonywania tylko przydzielonych obowiązków i tylko w czasie pracy. Trzymanie się tych ram pozwala zachować balans, ale też odbiera pracodawcom komponent związany z proaktywnym zaangażowaniem pracowników. Nie chodzi tu o zostawianie dłużej, a o kreatywność czy dążenie do rozwoju. Żeby zmotywować do tego pracowników, niezbędna jest silna rola liderów, a ci, jak widać po wynikach Instytutu Gallupa, mają trochę do nadrobienia. Pracownik musi też czuć, że jest za swoją pracę odpowiednio wynagradzany, a galopująca inflacja temu nie sprzyja – mówi Krzysztof Inglot, ekspert ds. rynku pracy i założyciel Personnel Service.

Wspomniana pandemia sprawiła, że wiele osób przewartościowało swoje życie i zmieniło priorytety. Jak wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service, Polacy większą uwagę poświęcają zdrowiu, dlatego aż 35 proc. badanych wskazało na rozbudowany pakiet opieki medycznej jako najbardziej atrakcyjny benefit pracowniczy, a 29 proc. chce czterodniowego tygodnia pracy. Niewiele mniejszy odsetek oczekuje dodatkowych dni wolnych w roku (28 proc.) oraz krótszego o godzinę dnia pracy (23 proc.). Z kolei z badania Uniwersytetu Warszawskiego wynika, że dla pokolenia Z pieniądze nie są najważniejsze, a praca musi dawać im możliwość rozwoju.