UBS: IPO rosyjskich spółek może przekroczyć 10 mld USD

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 16-03-2021, 15:47

Zdaniem specjalistów szwajcarskiego banku UBS, rosyjskie spółki znów znalazły się na celowniku inwestorów, co mogą wykorzystać do pozyskania kapitałów w ramach IPO. Ich wartość w tym roku może przekroczyć 10 mld USD, donosi Reuters.

fot. Bloomberg

Spodziewamy się co najmniej 10 mld USD z pierwotnych ofert publicznych (IPO) z Rosji w tym roku w wielu różnych sektorach, od handlu detalicznego przez wydobycie i sektor finansowy po IT – stwierdził Fedor Tregubenko, szef Grupy UBS w Rosji.

Taka kwota oznaczałaby najlepszy wynik od ponad dekady.

Zainteresowanie firmami z Rosji zaczęło ponownie odżywać z końcem 2020 r. Poprawa perspektyw globalnej gospodarki, w tym wyższe oczekiwania związane z popytem na surowce, w tym ropę, która jest motorem rosyjskiego eksportu zachęciły inwestorów do poszukiwania bardziej ryzykownych aktywów, ale równocześnie oferujących wyższe zyski niż na rynkach rozwiniętych.

W zeszłym roku IPO rosyjskich spółek przyniosło im wpływy rzędu niecałych 2 mld USD, co m.in. było następstwem wybuchu pandemii koronawirusa, jak i nałożonych na Rosję sankcji polityczno-gospodarczych.

Szacunki Gazprombanku wskazują, że wskaźnik ceny do zysków, dyskonto rosyjskich akcji względem innych rynków wschodzących i rozwiniętych rozszerzyło się w tym roku od poziomów z 2020 r., powracając do historycznej średniej wynoszącej około 50 proc.

Wśród firm które zapowiedziały sprzedaż akcji są m.in. GV Gold Segezha Group, Nordgold, Svetofor czy Positive Technologies.

Na początku marca swoje akcje na parkiecie w Londynie sprzedała rosyjska sieć sklepów dyskontowych Fix Price pozyskując około 2 mld USD.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane