W Polsce w 2017 r. wejdzie w życie dyrektywa UE nakazująca firmom raportowanie ich działań pozafinansowych. Wiele spółek wyprzedza ten obowiązek i już teraz przygotowuje roczne raporty na temat swojego wpływu na środowisko czy społeczeństwo.

— Publikowanie danych dotyczących społecznego i środowiskowego zaangażowania firmy to informacje, które pozwalają lepiej ocenić, na ile poważnie firma traktuje swoją odpowiedzialność wobec otoczenia — uważa Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Chwalenie się działalnością z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, określanej powszechnie skrótem CSR, to stały element budowania wizerunku wielu firm. Nie zawsze jednak mówi to wszystko na temat funkcjonowania organizacji.
— Zdarza się, że firmy ukrywają swoje nieuczciwe praktyki pod pozorem działań CSR. Z tego powodu podczas oceniania spółki powinniśmy brać pod uwagę nie tylko wykazywane przez nią dobre praktyki, lecz także to, w jaki sposób ona zarabia — mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Zrozumieć CSR
Zgodnie z ideą odpowiedzialności społecznej działania CSR podejmowane przez firmę powinny być adekwatne do profilu jej działalności i oczywiście nie mogą przekraczać jej możliwości finansowych. Dlatego też niektóre działania firm, o których głośno z powodu ich rozmachu, budzą pewne zastrzeżenia.
— Czy np. sponsoring narodowej reprezentacji w piłce nożnej to faktyczna działalność na rzecz propagowania sportu czy jedynie jednorazowa wpłata kilkuset tysięcy złotych na konto PZPN? Może lepszym rozwiązaniem byłoby zorganizowanie sportowych wyjazdów wakacyjnych dla wszystkich podopiecznych np. z zielonogórskich sierocińców? — rozważa Marcin Lewicki, prezes Kantor77.pl.
CSR bywa źle rozumiany, zarówno przez osoby, które nie zajmują się biznesem, jak i przez przedsiębiorców. Wydanie sporej sumy na cel charytatywny nie oznacza, że firma jest odpowiedzialna społecznie. CSR to stały element strategii działania firmy, a nie jednorazowy wyraz dobrej woli jej właścicieli.
— Komunikacja działań CSR to istotny aspekt rozwoju odpowiedzialnej strategii biznesowej firmy. Nie chodzi tu tylko o promocję podejmowanych dobrych praktyk CSR, ale o budowanie relacji z otoczeniem oparte na ciągłym dialogu. Dlatego pokazywanie wydatkowania budżetu firmy, na przykład na działalność społeczną czy filantropijną, może nieść dużą korzyść informacyjną dla interesariuszy. Jednocześnie buduje wizerunek przedsiębiorstwa jako organizacji odpowiedzialnej. Źle się dzieje natomiast, jeśli firma próbuje pod pozorami działania CSR ukryć swoje nieuczciwe praktykizarabiania — komentuje Marzena Strzelczak.
Jak zarabia i jak wydaje
Zdaniem specjalistów z Forum Odpowiedzialnego Biznesu nie powinno się rozdzielać dwóch kluczowych sfer funkcjonowania firmy, czyli tego, jak zarabia i jak wydaje pieniądze. Przy tym bardzo istotne, by na każdą firmę patrzeć głównie pod względem jej rozwoju w kierunku zrównoważonego działania. Zresztą myślą tak o tym również niektórzy właściciele firm przodujących w polskim raportowaniu CSR.
— Schneider Electric stara się udowodnić, że interesy ekonomiczne, społeczne i związane z ochroną środowiska są zbieżne. Jeśli chcemy mieć istotny wpływ na rzeczywistość i stać się inicjatorami trwałych zmian, potrzebujemy wskaźników wydajności. Dlatego też Schneider Electric ma jasno określone konkretne cele i ocenia wyniki działalności w każdym kwartale przy pomocy specjalnego narzędzia pomiarowego— barometru Planet & Society — komentuje Jean- Pascal Tricoire, prezes w regionie CEO, Schneider Electric.
Schneider Electric pracuje nad swoim barometerem Planet & Society od 10 lat. Firma korzysta z arkuszy punktowych do oceny polityki zrównoważonego rozwoju od 2005 r., wyznaczając trzyletnie cele i sprawdzając kwartalne wyniki przy pomocy wielu wskaźników skuteczności i wydajności. W ten sposób chwali się nie tylko pojedynczymi działaniami, ale stopniowymi postępami w zrównoważonym rozwoju pojmowanym jako całościowe funkcjonowanie firmy.
Dążenie do ideału
Być może nie same sposoby osiągania wzrostu finansowego, ale inne aspekty działalnoś— ci firmy są w tym przypadku kluczowe. Zdaniem ekspertów od CSR, na każdą firmę należy patrzeć nie jak na potencjalny ideał, ale jak na rozwijającą się w coraz bardziej zrównoważony sposób organizację. — Warto zadać pytania: czy firma jest organizacją transparentną? Czy szanuje prawa swoich klientów? W jaki sposób traktuje zatrudnionych? Jaką wartość tworzy dla społeczeństwa i środowiska? Odpowiedzi na te zagadnienia powinny dać obraz poziomu uczciwości konkretnej spółki — podkreśla Marzena Strzelczak. © Ⓟ