Wstępne porozumienie będzie wymagało od platform typu Uber czy Deliveroo, zmiany statusu 5,5 mln kierowców, którzy spełniają co najmniej dwa z pięciu warunków wskazujących, że ich związek z aplikacjami pasuje bardziej do opisu pracownika, niż osoby samozatrudnionej.
Obejmują one ograniczenia wynagrodzenia pracowników, nadzór nad wynikami, kontrolę nad podziałem zadań, kontrolę nad warunkami i godzinami pracy oraz zasady dotyczące wyglądu i zachowania.
Status kurierów i kierowców korzystających z aplikacji jest przedmiotem kontrowersji na całym świecie. Wiele platform twierdzi, że oferuje elastyczność i swobodę samozatrudnienia, jednak niektórzy działacze twierdzą, że firmy zapewniają za małą ochronę swoim zleceniobiorcom.
4,5 mld EUR rocznie
Umowa będzie wymagała od aplikacji informowania pracowników, kiedy są monitorowani lub zarządzani przez algorytmy. Nie będą mogły też przetwarzać niektórego rodzaju danych osobowych, w tym prywatnych rozmów i informacji, które mogą być wykorzystywane do wnioskowania o rasie, poglądach politycznych, migracji lub stanie zdrowia.
Komisja Europejska zaproponowała wersję przepisów w 2021 r. Według szacunków instytucji, jeśli prawo przejdzie, branża zostanie zobowiązana do zapłaty dodatkowych 4,5 mld EUR rocznie.