Czytasz dzięki

Układ z wierzycielem wykluczy z przetargu

opublikowano: 17-11-2020, 14:08

Przyszłoroczne zmiany w zamówieniach publicznych dyskryminują firmy, które z sukcesem się restrukturyzują – alarmuje Lewiatan.

Nowe prawo zamówień publicznych, które wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r., podważa sens restrukturyzacji sądowej w branżach, które najczęściej są wykonawcami projektów zlecanych przez organy publiczne, czyli np. w budownictwie – uważa Konfederacja Lewiatan. Przepisy te przewidują, że przedsiębiorca nie będzie miał prawa do udziału w przetargach przez trzy lata, jeśli zawarł układ z wierzycielami.

Wykluczenie z procedury zamówieniowej będzie bowiem dotyczyło nie tylko wykonawców znajdujących się w poważnych tarapatach finansowych, grożących bankructwem, ale także tych, którzy z sukcesem zakończyli postępowanie restrukturyzacyjne dzięki układowi z wierzycielami. Lewiatan zwraca uwagę, że w czasie drugiej fali pandemii COVID-19 wiele firm, zwłaszcza małych i średnich, wpadnie w kłopoty i będzie musiało się restrukturyzować. Pozbawienie ich możliwości ubiegania się o zamówienia publiczne wpłynie negatywnie na cały rynek.

– Przepisy, które mają wejść w życie od nowego roku, zwiększą liczbę bankructw na skutek braku możliwości ułożenia się z wierzycielami. Wzrosną też obciążenia sądów upadłościami wykonawców, których można by uniknąć, gdyby nie nowa regulacja. Przepisy te dyskryminują też firmy, które zawarły układ z wierzycielami w porównaniu z tymi, wobec których trwa postępowanie restrukturyzacyjne, ale do takiego układu jeszcze nie doszło. Dlatego apelujemy o rezygnację z kontrowersyjnej podstawy wykluczenia z zamówienia publicznego – mówi Katarzyna Kuźma, przewodnicząca Rady Zamówień Publicznych przy Lewiatanie.

Przedsiębiorcy obawiają się ponadto niekorzystnego wpływu nowych przepisów na konkurencyjność w postępowaniach o zamówienia publiczne z powodu mniejszej liczby oferentów i ofert. To może spowodować wzrost cen.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane