Umarzanie subwencji dla małych i średnich firm

opublikowano: 30-05-2021, 20:00
aktualizacja: 31-05-2021, 09:50

Przedsiębiorcy mogą liczyć na pełne albo częściowe darowanie spłaty subwencji. Od czego zależy wysokość umorzenia? Jakich formalności należy dopełnić?

W ramach tarczy finansowej 1.0 wsparcie w wysokości 60,4 mld zł otrzymało w sumie 346,8 tys. przedsiębiorców. Na umorzenie całej kwoty subwencji może liczyć 41,8 tys. podmiotów, w tym 35 tys. mikrofirm i prawie 6,8 tys. małych i średnich spółek.

Przywilej najbardziej poszkodowanych:
Przywilej najbardziej poszkodowanych:
– Na darowanie pełnej kwoty subwencji mogą liczyć firmy z branż najbardziej poszkodowanych skutkami pandemii COVID-19, które działają pod jednym z 54 kodów PKD – mówi Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR.
fot. Marek Wiśniewski, Puls Biznesu

Komu pełne umorzenie

Proces rozliczania i umarzania subwencji już się rozpoczął. Darowanie pełnej kwoty subwencji należy się małym i średnim firmom z branż najbardziej poszkodowanych skutkami pandemii COVID-19.

Możliwość skorzystania z tego przywileju została obwarowana kilkoma warunkami. Wszystkie one muszą być spełnione łącznie, żeby subwencja mogła zostać w całości umorzona. Jednym z nich jest nieprzerwane prowadzenie działalności w każdym czasie od daty przyznania subwencji do momentu wydania decyzji odnośnie umorzenia przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR). Poza tym umorzenia nie dostanie beneficjent o statusie przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji (zdefiniowanym w art. 2 pkt 18 rozporządzenia pomocowego) na dzień 31 grudnia 2019 r. Ponadto według stanu na ten dzień działalność faktycznie wykonywana oraz ujawniona w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego powinna obejmować co najmniej jeden rodzaj sklasyfikowany zgodnie z 54 kodami PKD. Wreszcie do ulgi uprawnia spadek przychodów ze sprzedaży o minimum 30 proc. Przy tym kod PKD uprawniający do umorzenia 100 proc. subwencji oraz wartość obniżenia obrotów powinny być wskazane przez beneficjenta w oświadczeniu o rozliczeniu subwencji.

Trzeba pamiętać, że w momencie umarzania subwencji przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie – pod rygorem odpowiedzialności karnej – o tym, że do tej pory przestrzegał i nie będzie łamał obostrzeń sanitarnych.

Niezbędne formalności

Bezzwrotne dofinansowanie to możliwość, jaką ma tylko część firm. Pozostali beneficjenci muszą oddać co najmniej 25 proc. przyznanej pomocy. W przypadku małych i średnich firm 25 proc. wartości wsparcia będzie bezzwrotnych, jeśli przedsiębiorca kontynuował działalność w ciągu roku od jego udzielenia. Kolejne 25 proc. zależy od poniesionej przez firmę straty na sprzedaży, a dodatkowe 25 proc. — od utrzymania średniego zatrudnienia w ciągu 12 miesięcy.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Wnioski o umorzenie można wypełniać i składać po upływie roku od daty wypłaty subwencji. Na wypełnienie wniosku przedsiębiorcy mają dziesięć dni roboczych liczonych od wypłaty subwencji finansowej – mówi Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR.

Pierwsze decyzje PFR w sprawie umarzania subwencji zapadną 31 maja.

– Dla tzw. kwietniowych klientów spłaty wspomnianych subwencji rozpoczną się 25 czerwca – zapowiada Bartosz Marczuk.

Formularz wniosku o umorzenie jest udostępniany firmom na bieżąco w ich bankowości elektronicznej. PFR współpracuje z Krajową Izbą Rozliczeniową i 17 bankami komercyjnymi oraz większością banków spółdzielczych.

– Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o umorzenie subwencji za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Z decyzji PFR dowiedzą się, na jaką kwotę mogą liczyć, a także otrzymają harmonogram dotyczący spłat pozostałej części dofinansowania – tłumaczy Paweł Borys.

Kiedy nie będzie umorzenia

Weryfikacja warunków odnośnie możliwości umorzenia i jego kwoty jest niemalże automatyczna. PFR ma niezbędne dane dzięki połączeniu z bazami m.in. Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Dzięki temu jest w stanie szybko zweryfikować, czy firma utrzymała średnie zatrudnienie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. A to główny warunek, aby móc określić kwotę umorzenia subwencji.

PFR może wydać negatywną decyzję odnośnie umorzenia subwencji, jeżeli beneficjent nie dostarczył właściwych umocowań w terminie, dopuścił się nieprawidłowości albo nadużyć np. w zakresie opłacania podatków czy składek na ubezpieczenia społeczne, bądź też załamał wymogi sanitarne związane z pandemią COVID-19.

– W przypadku jakichkolwiek nadużyć i nieprawidłowości nie będziemy umarzać subwencji, tylko domagać się ich zwrotu. We współpracy z KAS prowadzimy kontrole w przedsiębiorstwach. Dobra wiadomość jest taka, że ryzyko nadużyć w tarczy finansowej 1.0 oceniamy jako relatywnie niskie. Łączna liczba firm, wobec których identyfikujemy nieprawidłowości, wynosi ok. 3 tys., co stanowi mniej niż 1 proc. wszystkich beneficjentów – mówi Paweł Borys.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane