Nowa łódź zaprojektowana na PWr, jako jednostka w całości aluminiowa. Zbudowała ją łowicka firma Rafann. Łódź ta jest przystosowana do pływania po rzekach, jeziorach i terenach powodziowych, a dzięki swojej konstrukcji może pokonywać płycizny i wpływać na plaże.
Tego typu jednostki są przeznaczone do ewakuacji rannych, dowozu zaopatrzenia, gaszenia pożarów i służby patrolowej. Jak stwierdza konstruktor łodzi dr inż. Damian Derlukiewicz z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, tego typu łodzie aluminiowe są budowane z konkretnym przeznaczeniem, natomiast polska łódź płaskodenna ma możliwość łatwej i elastycznej zabudowy oraz szybkiej rekonfiguracji wyposażenia.
Łódź można więc przystosować do potrzeb służb ratowniczych, policji, wojska czy straży granicznej. Można też zmienić system zabudowy i przystosować ją do celów turystycznych przez zmianę nadbudowy, którą można dowolnie konfigurować czy usunąć.
Obecnie zbudowano prototyp skonfigurowany do zadań straży pożarnej. Może on przewieźć sprzęt i zaopatrzenie o wadze ok. 1,5 tony z szybkością do 58 km/h. Zainstalowano na nim m.in. specjalną instalację zaciągającą wodę do gaszenia pożarów bezpośrednio spod kadłuba. Według dr Derlukiewicza opuszczany trap dziobowy łodzi umożliwia szybką ewakuację poszkodowanych osób, a jest na tyle szeroki, ze na pokład może wjechać quad. Wersja ta nie posiada żadnego elementu palnego bądź zagrażającego stopieniem i wersja dla Straży Pożarnej będzie wyposażona w hartowane szyby.
Testy prototypu odbyły się już na zamkniętym zbiorniku wodnym pod Łowiczem, gdzie przeprowadzono m.in. próby zanurzeniowe, przechyłowe, sprawności układów, pływalności, przyspieszenia i zwrotności. Łódź badano także na Odrze podczas Odra River Cup.Już obecnie jednostką tą zainteresowane są służby ratownicze Norwegii oraz dolnośląska straż pożarna