Uniwersalna łódź z Politechniki Wrocławskiej

MEJ
28-08-2015, 22:51

Naukowcy z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej zbudowali innowacyjną łódź płaskodenną. Może ona służyć straży pożarnej, turystyce, służbom ratowniczym, wojsku czy straży granicznej. Wystarczy tylko zmienić jej konfigurację.

Nowa łódź zaprojektowana na PWr, jako jednostka w całości aluminiowa. Zbudowała ją łowicka firma Rafann. Łódź ta jest przystosowana do pływania po rzekach, jeziorach i terenach powodziowych, a dzięki swojej konstrukcji może pokonywać płycizny i wpływać na plaże.

Wyświetl galerię [1/2]

Łódź płaskodenna w trakcie prób PWr

Tego typu jednostki są przeznaczone do ewakuacji rannych, dowozu zaopatrzenia, gaszenia pożarów i służby patrolowej. Jak stwierdza konstruktor łodzi dr inż. Damian Derlukiewicz z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, tego typu łodzie aluminiowe są budowane z konkretnym przeznaczeniem, natomiast polska łódź płaskodenna ma możliwość łatwej i elastycznej zabudowy oraz szybkiej rekonfiguracji wyposażenia.


Łódź można więc przystosować do potrzeb służb ratowniczych, policji, wojska czy straży granicznej. Można też zmienić system zabudowy i przystosować ją do celów turystycznych przez zmianę nadbudowy, którą można dowolnie konfigurować czy usunąć.


 Obecnie zbudowano prototyp skonfigurowany do zadań straży pożarnej. Może on przewieźć sprzęt i zaopatrzenie o wadze ok. 1,5 tony z szybkością do 58 km/h. Zainstalowano na nim m.in. specjalną instalację zaciągającą wodę do gaszenia pożarów bezpośrednio spod kadłuba. Według dr Derlukiewicza opuszczany trap dziobowy łodzi umożliwia szybką ewakuację poszkodowanych osób, a jest na tyle szeroki, ze na pokład może wjechać quad. Wersja ta nie posiada żadnego elementu palnego bądź zagrażającego stopieniem i wersja dla Straży Pożarnej będzie wyposażona w hartowane szyby.

Testy prototypu odbyły się już na zamkniętym zbiorniku wodnym pod Łowiczem, gdzie przeprowadzono m.in. próby zanurzeniowe, przechyłowe, sprawności układów, pływalności, przyspieszenia i zwrotności. Łódź badano także na Odrze podczas Odra River Cup.Już obecnie jednostką tą zainteresowane są służby ratownicze Norwegii oraz dolnośląska straż pożarna
 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MEJ

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Uniwersalna łódź z Politechniki Wrocławskiej