UOKiK ostrzega firmy przed rzekomo darmową reklamą

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-03-31 11:45

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed praktykami zagranicznych firm, które przesyłają do polskich przedsiębiorców oferty rzekomo darmowej reklamy, nie informując, że w rzeczywistości wiąże się ona z kosztami.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed praktykami zagranicznych firm, które przesyłają do polskich przedsiębiorców oferty rzekomo darmowej reklamy, nie informując, że w rzeczywistości wiąże się ona z kosztami.

Jak wyjaśnił Urząd w przesłanym PAP w czwartek komunikacie, jest to reakcja na coraz większą liczbę skarg napływających do Urzędu w tego rodzaju sprawach.

Urząd informuje, że mechanizm procederu jest następujący: przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na udzielenie odpowiedzi i wypełnienie przesłanego im formularza dotyczącego rzekomo bezpłatnej reklamy, muszą liczyć się z ryzykiem poniesienia opłat.

UOKIK podał przykład niemieckiej spółki Tele Verzeichnis Verlag z Hamburga (TVV) oraz hiszpańskiej European City Guide (ECG), które wydają międzynarodowe przewodniki po miastach, a także oferują prezentowanie danych teleadresowych firm różnych branż na specjalnych stronach internetowych.

"Z informacji UOKiK wynika, że polscy przedsiębiorcy otrzymują od nich pocztą formularze w języku angielskim sugerujące prośbę o wyrażenie zgody na publikację danych, których nagłówek brzmi: Please update your activity (Proszę podać aktualne informacje dotyczące waszej działalności). Jednocześnie pisma zawierają informację napisaną drobnym drukiem, że umowa obejmuje trzy edycje przewodnika, przy czym każda kosztuje 817 euro. Wielu polskich przedsiębiorców podpisało formularz w przekonaniu, że jest to możliwość bezpłatnej promocji, a nie umowa, z którą wiążą się tak wysokie opłaty" - pisze UOKiK.

Spółka ECG wysyła obecnie do polskich przedsiębiorców rachunki z wezwaniem do zapłaty, a niektórzy z nich są niepokojeni przez spółkę windykacyjną Ovag ze Szwajcarii, działającą na zlecenie ECG.

Na podstawie informacji przekazanych przez polskich przedsiębiorców Urząd ustalił, że praktyki stosowane przez TVV mają analogiczny charakter.

"Zdaniem UOKiK, działania obu spółek mają charakter nierzetelnej praktyki marketingowej i naruszają interesy przedsiębiorców" - podkreślono w komunikacie. Urząd przypomina jednocześnie, że adresaci ofert tych firm są profesjonalnymi uczestnikami rynku, którzy powinni dokonywać wyboru świadomie, po szczegółowej analizie przesłanych propozycji.

UOKiK przypomina także, że w przypadku poniesienia szkody przez przedsiębiorcę w wyniku umowy zawartej z innym podmiotem gospodarczym, swoich roszczeń może on dochodzić jedynie na drodze sądowej.