Liberty Global, właściciel UPC, kupił Multimedia Polska za 760 mln USD, poinformowało Liberty Global w komunikacie.
O tym, że obie spółki finalizują transakcję, pisaliśmy w czerwcu. Udało się je zakończyć wczoraj wieczorem
- Kupno UPC pozwoli na zwiększenie zasięgu do ponad 4 milionów gospodarstw domowych – powiedział Mike Fries, CEO Liberty, cytowany w komunikacie.
Multimedia Polska to trzeci co do wielkości operator sieci kablowej w Polsce z 1,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu, palmę pierwszeństwa dzierży UPC z 3,1 mln.
Ze wstępnych szacunków Pulsu Biznesu wynika, że połączenie Multimediów z UPC stworzy gracza posiadającego połowę rynku kablowego w kraju, 2,2 mln klientów i 2,2 mld zł przychodów.
2,2 mld zł przychodów rocznie stawiałoby operatora na piątym miejscu w branży komunikacji elektronicznej w Polsce (według wyników z 2015 r), ale dość daleko za czwartym P4, który miał 5,4 mld zł obrotów – wylicza firma doradcza Audytel.
Z danych Audytela wynika, że połączony operator może mieć prawie 1,9 mln usług TV, co oznacza 45,5 proc. udziału w rynku płatnej telewizji. To tylko 14,5 proc. udziału w całkowitej liczbie sprzedawanych usług płatnej telewizji, nadal mniej, niż mają w tej kategorii Cyfrowy Polsat (3,6 mln) czy nc+ (2,1 mln), ale zdecydowanie więcej niż Orange Polska (0,8 mln).
Audytel wyliczał też, że w przypadku usług dostępu do internetu będzie to odpowiednio 1,6 mln, czyli 59,3 proc. udziału w rynku CATV i 19,6 proc. w całkowitej liczbie sprzedawanych usług stałego dostępu do sieci. Dla porównania — udziały Orange Polska i Netii w tym rynku wynoszą odpowiednio 26 i 9,3 proc.
UPC rozwijało się w ostatnich miesiącach przez przejęcia mniejszych rywali — ostatnio kupił gdańskie Net-Sat Media, wcześniej lokalnych operatorów na Dolnym Śląsku i w Opolskiem. Zajął już duże rynki, więc w ubiegłym roku zajmował się mniejszymi miastami, wszedł m.in. do Rzeszowa, Tarnowa, Płocka i Nowego Sącza.
Transakcja powinna zamknąć się w ciągu 12 miesięcy. Istotna będzie zgoda urzędu antymonopolowego. W ostatnich miesiącach UPC rozmawiało z UOKiK na temat tej transakcji.
Transakcja nie objęła działalności Multimediów w obszarze ubezpieczeń, gazu i energii elektrycznej.
Doradcą Liberty Global był Credit Suisse International, Multimediom doradzał bank UBS.