UPC zrezygnowało z Multimediów

Wielkie przejęcie na rynku kablowym nie dojdzie do skutku. Półtora roku po podpisaniu umowy strony nie dogadały się w sprawie zmiany warunków transakcji

Co za długo, to niezdrowo. Liberty Global, właściciel największej w Polsce sieci kablowej UPC, w październiku 2016 r. podpisało umowę przejęcia spółki Multimedia Polska, rynkowego numeru trzy. Transakcja miała być warta 3 mld zł, wliczając dług Multimediów. Szybko napotkała jednak poważną przeszkodę, bo poważne wątpliwości co do niej miał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Jesienią ubiegłego roku urząd ogłosił, że jego zdaniem transakcja może zaburzyć konkurencję w kilkunastu miastach w kraju, i do tej pory nie wyraził na nią zgody. Już nie będzie musiał — w piątek Liberty Global ogłosiło, że przejęcia nie będzie. „Wycofaliśmy się z transakcji nabycia Multimedia Polska po tym, jak nie udało

STRACONY CZAS:
Wyświetl galerię [1/2]

STRACONY CZAS:

Kierowane przez Andrzeja Rogowskiego Multimedia od jesieni 2016 r. czekały na finał transakcji i wchłonięcie przez UPC. Przychody spółki po trzech kwartałach ubiegłego roku były niższe o 2 proc. niż rok wcześniej, co tłumaczono efektami trwającego procesu sprzedaży. Teraz okazało się, że czekano na próżno. Spółka, podobnie jak UPC, którym od kwietnia będzie kierował Robert Redeleanu, poszuka „innych okazji konsolidacyjnych”. Fot. Marek Wiśniewski

nam się dojść do porozumienia ze sprzedającymi co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe. Pozostajemy pewni co do perspektyw biznesowych naszej działalności w Polsce i będziemy brać pod uwagę inne okazje do konsolidacji” — podało Liberty Global w komunikacie.

Groźna koncentracja

Umowa została rozwiązana za porozumieniem stron, a wniosek w sprawie koncentracji wycofano już z urzędu antymonopolowego. — Przeanalizowaliśmy rezultaty badania rynku, wyjaśnienia UPC Polska i propozycje warunków. Wynika z nich jednoznacznie, że koncentracja spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach w Polsce — mówi Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK. Chodziło o Chełm, Gdańsk, Gdynię, Kalisz, Kędzierzyn-Koźle, Lublin, Mielec, Sopot, Szczecin, Tarnów i Warszawę, gdzie łączne udziały rynkowe UPC i Multimediów wahały się od 40 do 80 proc. — UPC Polska mogłoby tam działać, nie oglądając się na swoich konkurentów, kontrahentów, a nawet konsumentów. Spółka nie miałaby bodźców do podnoszenia jakości i obniżania cen. W efekcie klienci kablówek mogliby płacić więcej — mówi Michał Holeksa.

Plan B

UPC ma w Polsce ponad 1,4 mln klientów, a Multimedia — niespełna 760 tys. Mniejsza spółka przez ponad rok trwała w stanie zawieszenia, a w ramach przygotowań do wchłonięcia przez UPC sprzedała już część biznesu, niezwiązaną z usługami kablowymi. W ubiegłym roku Orange za 37 mln zł odkupił sprzedającą gaz i prąd spółkę Multimedia Polska Energia, z której usług korzystało kilkadziesiąt tysięcy klientów.

„Uważamy, że perspektywy rynkowe w Polsce są nadal bardzo atrakcyjne. Zamierzamy koncentrować się obecnie na dalszym prowadzeniu i rozwoju naszego biznesu. Jednocześnie bierzemy również pod uwagę inne możliwości konsolidacyjne” — podają Multimedia. Spółka już wcześniej sygnalizowała, że pracuje nad strategią na wypadek fiaska przejęcia przez UPC i ma plan B. W marcu Multimedia podpisały umowę z bankiem Credit Agricole, który ma zająć się refinansowaniem ich zadłużenia. Multimedia w 2013 r. przeprowadziły dużą emisję obligacji korporacyjnych. Inwestorzy zapewnili wtedy spółce nieco ponad 1 mld zł finansowania. W maju ubiegłego roku, zgodnie z warunkami emisji, spółka wykupiła 25 proc. pierwotnej wartości nominalnej (na co poszło 250 mln zł). Do podobnego wykupu powinno dojść 10 maja tego i przyszłego roku, nim w 2020 r. spółka wykupi pozostałe obligacje. Przypomnijmy, że Multimedia były notowane na warszawskiej giełdzie w latach 2006-11, nim zdjęli je z niej główni akcjonariusze spółki, Tomasz Ulatowski i Ygal Ozechov. Potem, w 2014 r., spółka chciała jeszcze raz wejść na giełdę, ale nie znalazła wtedy chętnych na wyłożenie prawie 1 mld zł na 49-procentowy pakiet akcji.

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Upc

Puls Biznesu

Inne / UPC zrezygnowało z Multimediów