USA: porozumienie przywódców partii w Kongresie ws. nowej pomocy

  • PAP
opublikowano: 21-12-2020, 05:56

Przywódcy Demokratów i Republikanów w Kongresie powiadomili w niedzielę wieczorem o osiągnięciu porozumienia pomocowego na czas pandemii koronawirusa wartości ok. 900 mld dolarów. Nie jest jeszcze znany termin głosowania w tej sprawie.

Kongres USA, Capitol, Waszyngton
Kongres USA, Capitol, Waszyngton
fot. Bloomberg

Pakiet obejmuje m.in. wyasygnowanie kwalifikującym się Amerykanom kwoty do 600 dolarów na osobę dorosłą i dziecko oraz tymczasowych dodatkowych zasiłków dla bezrobotnych w wysokości 300 dol. Przyznane zostaną fundusze dla małych firm, które ucierpiały z powodu Covid-19. Uwzględnione są też środki na dystrybucję szczepionek.

Przedstawiciele obydwu partii od miesięcy obwiniali się o zwłokę w zatwierdzeniu pakietu obejmującego wsparcie dla amerykańskich firm i rodzin. W rezultacie kompromisu jego wielkość ustalono na 900 mld dolarów.

„Nareszcie mamy do czynienia z przełomem ponadpartyjnym, jakiego kraj potrzebował. (…) Ponieważ nasi obywatele będą w święta wciąż walczyć z koronawirusem, nie będą walczyć sami” – mówił przywódca republikańskiej większości w Senacie Mitch McConnell.

Z mniejszym entuzjazmem wyrażał się o pakiecie przywódca demokratycznej mniejszości w tej izbie Chuck Schumer. „To porozumienie jest dalekie od doskonałości. Ale w zupełnie wyjątkowej sytuacji przyniesie pilną pomoc krajowi" – ocenił.

Jak podkreśla amerykańskie radio publiczne NPR nie jest jeszcze jasne, kiedy dojdzie do głosowania zatwierdzającego ugodę. Jest to istotne, ponieważ ustawa o pakiecie pomocy związana jest aktem prawnym o finansowaniu działania rządu. Waszyngton stoi w obliczu tzw. „shutdownu” czyli zamknięcia z braku środków niektórych agencji federalnych.

NPR zwraca uwagę, że jeśli sprawa pomocy zostanie pomyślnie sfinalizowania, będzie to pierwszy ważny akt prawny w związku z pandemią od czasu uchwalenia w marcu 2 bilionów dolarów na wsparcie w ramach ustawy CARES.

Ostatni punkt sporny dotyczył programów pożyczkowych, które Republikanie uzależniali od tego by Rezerwa Federalna (Fed), czyli bank centralny, otrzymała na to zgodę Kongresu. Zdaniem Republikanów programy pożyczkowe związane z koronawirusem powinny się zakończyć, ponieważ „osiągnęły swój cel”.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Demokraci sprzeciwiali się argumentując, że uniemożliwiłoby to w przyszłości sekretarzom skarbu uruchomienie tego rodzaju programów.

Ostatecznie prawodawcy poinformowali po wielogodzinnych rozmowach o osiągnięciu kompromisu.

Według Demokratów druga strona przystała na porzucenie wymogu uniemożliwiającego prezesowi Fed w przyszłości uzyskanie podobnych postanowień, jakie zawierała marcowa ustawa CARES.

Z kolei biuro republikańskiego senatora Pata Toomeya, który był głównym przeciwnikiem programów pożyczkowych oświadczyło, że „wstępne porozumienie jest bezwarunkowym zwycięstwem podatników”. Umowa natomiast „zachowa niezależność Fed i uniemożliwi Demokratom przejęcie programów dla celów politycznych i społecznych”.

Toomey uznał za fałszywe zarzuty, że jego propozycja była motywowana politycznie i miała na celu osłabienie zdolności nadchodzącej administracji Joe Bidena do reagowania na przyszłe kryzysy.

Jak dodał niepokoją go „agresywne wysiłki” niektórych Demokratów, mające na celu „udowodnienie, że programy pożyczkowe nie kończą się 31 grudnia”. Przyznał zarazem, że jego początkowy projekt był „zbyt szeroki” i mógł obejmować kwestie, które nie były przedmiotem jego sprzeciwu.

„Projekt Toomeya był ostatnią istotną przeszkodą dla ponadpartyjnego porozumienia” - powiedział Schumer w niedzielę.

Jak informuje NPR, dzień wcześniej przywódcy Kongresu przyznali, że rozwiązali prawie każdy inny sporny problem - od zagadnienia łączącego się z kuponami żywnościowymi i funduszami na wypadek katastrofy, po zniesienie wielomiesięcznych walk o fundusze dla władz stanowych i lokalnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane