Usługi rozwojowe na bakier z innowacyjnością

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2022-04-25 20:00

Aż 64 proc. firm szkoleniowych i doradczych nie podejmuje żadnych działań dotyczących nowatorskich rozwiązań.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jaki odsetek przedsiębiorców planuje działania związane z innowacjami
  • W jakim kierunku będzie się rozwijał sektor usług rozwojowych

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaprezentowała wyniki najnowszego badania branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego dla branży usług rozwojowych. Okazuje się, że aż 64 proc. przedsiębiorstw szkoleniowych i doradczych nie podejmuje żadnych działań w zakresie innowacyjności, czyli w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie wprowadziło żadnych innowacji i jednocześnie nie planuje ich wdrażać w ciągu kolejnych trzech lat. Przebadanych zostało 1750 podmiotów.

– To zaskakujące dane, biorąc pod uwagę fakt, że badanie było realizowane podczas pandemii. Ten czas był ogromnym wyzwaniem dla całego rynku usług rozwojowych, ale większość firm naprawdę dobrze sobie w nim poradziła, błyskawicznie wprowadzając zmiany do swojej oferty – zarówno jeśli chodzi o kontent, jak i sposób świadczenia usług – komentuje Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy unijnych i edukacji cyfrowej w Konfederacji Lewiatan.

36 proc. pracodawców deklaruje wprowadzenie w firmie innowacji, a 43 proc. stworzenie nowych produktów lub usług.

Jednak większość firm z tej branży nie wdrożyła i nie planuje wdrożyć usług wspierających edukację cyfrową pracowników: w modelu „just in time” (60 proc.), z wykorzystaniem wirtualnej i mieszanej rzeczywistości (69 proc.) oraz symulacji online lub videolearningu (64 proc). Te dane także nie są optymistyczne, biorąc pod uwagę wysokie zapotrzebowanie na wykorzystanie nowoczesnych technologii w projektowaniu, realizowaniu i ewaluowaniu usługi rozwojowej – a znaczenie tych kompetencji z czasem będzie rosło.

Marcin Kowalski, przewodniczący Rady ds. EdTech Konfederacji Lewiatan, uważa, że sektor usług rozwojowych będzie rozwijał się dwutorowo. Firmy będą wdrażały proste i gotowe narzędzia cyfrowe (najczęściej dostępne w chmurze) wspomagające proces prowadzenia treningów. Natomiast drugą grupę będą stanowiły podmioty, które mocno postawią na zaawansowane narzędzia technologiczne np. będą inwestowały w narzędzia wirtualnej rzeczywistości, rozszerzonej rzeczywistości lub sztucznej inteligencji.