Firma rozpoczynając korzystanie z VPN, może liczyć na redukcję kosztów ponoszonych na transmisję danych.
Główną korzyścią z wykorzystywania wirtualnych sieci prywatnych mają być oszczędności wynikające z wyeliminowania kosztownych usług transmisji danych wykorzystujących łącza dzierżawione.
— W tym modelu operator wydziela ze swojej sieci korporacyjnej kanały dedykowane tylko dla określonego klienta, co jest bardzo nieekonomicznym wykorzystaniem infrastruktury teleinformatycznej. O wysokim koszcie decydują przede wszystkim odległości między poszczególnymi lokalizacjami, przepływności i gwarancje przepustowości pasma — informuje Sabastian Powroźnik z Telefonii Dialog.
Sieć wirtualna ma być kilkakrotnie tańsza w eksploatacji.
Pewne dane
Decydując się na wykorzystywanie VPN, klient otrzymuje połączenie wskazanych oddziałów firmy w jedną logiczną sieć gwarantującą bezpieczeństwo przesyłanych danych oraz odpowiedni poziom jakościowy transmisji. Przesyłanie danych klienta objęta jest gwarancją parametrów jakości, którą klient powinien wykupić w zależności od swoich potrzeb. Operatorzy utworzyli specjalne klasy gwarancji, np.: klasa złota i klasa srebrna o zdefiniowanych parametrach transmisji pakietów oraz podstawowa klasa brązowa — bez gwarancji. Każdy pakiet danych klienta zostaje odpowiednio przydzielony do jednej z tych klas ruchu: klasa złota — dla danych wideo i telefonii korporacyjnej, klasa srebrna — dla danych najważniejszych aplikacji, klasa brązowa — dla pozostałych danych. Ma to zagwarantować dostarczenie danych do adresata.
W jednym worku
Marcin Kotlarski, dyrektor działu zarządzania produktami GTS Energis, zwraca uwagę, że korzyścią wynikającą z wdrożenia VPN jest zapewnienie spójności systemów teleinformatycznych.
— U klienta powstaje w pełni zarządzana oraz jednorodna platforma komunikacyjna. Praca w rozproszonych geograficznie oddziałach sprawia wrażenie pracy w sieci lokalnej — twierdzi Marcin Kotlarski.